CITAT (Gossen Ruda @ 18-06-2012, 10:45)

(1) Det har sagts så i vargtrådar här på forumet, av vem kommer jag inte ihåg. Vargar skall vara helt ofarliga för människor.
(2) Tyvärr håller forskare och viltvårdare och liknande på att vänja vargen vid människor även i det fria. Man bedövar dem, sätter på halsband, är inne i lyorna och kollar ungarna mm. Risken finns att respekten försvinner även i naturen.
(3) Vad än vargförespråkarna påstår så finns det ingen naturlig spärr för vargar att döda även en människa, det är istället respekten för människan som en fara som gör att de håller sig undan. (4) Försvinner den respekten finns ingen spärr kvar. Vargar kan fälla en älg, en människa är mycket lättare.
1- Jag tycker mest det pratas om hur otroligt liten risk det egentligen är att bli dödad eller anfallen av en
varg. Man nämner också att de enda dokumenterade dödsolykorna har utförts av vargar med stört beteende som tamvarg och nu djurparksvarg. Sammantaget ger ju det här intryck av att vargen är nästan helt ofarlig, men det är väll ändå ingen som har sagt att vargen inte är kapabel att döda en människa. Har någon det så är dom en tomte i min bok.
2- Att bedöva vargen och sätta på den halsband måste väll snarare öka vargens rädsla för människor?
Att hålla på med ungarna i lyan däremot kan kanske verka för en mindre rädsla. I de fallen där det händer och vargen får ett onormalt beteende hoppas jag vargen skjuts av.
3- Jag tror det är just respekten/rädslan för människor som "vargförespråkarna" menar med naturlig spärr, inte för jag har hört det uttryckt på det viset förut.
4. Det håller nog dom allra flesta med om oavsätt hur dom ställer sig i vargfrågan.
Redigerat av addo: 18-06-2012, 14:01