CITAT (katah @ 10-06-2012, 00:36)

Fungerade det hela i växthuset över vintern?
Bahövde du Rosita köpa någon jord?
Jag efterkomposterade ju i 20-liters hinkar blandat med jord och hade dessa stående i växthuset under vintern. Det lät så bra att det skulle vara färdig jord framåt våren, processen skulle stanna upp under den kalla perioden, men sätta igång igen tidigt på våren när temperaturen steg i växthuset. Jag startar förkultiveringen i februari och vill gärna ha jord då.

Det var förstås för tidigt, så jag köpte såjord. 3 veckor senare behövde jag omskola och hade då tänkt att använda jorden i hinkarna, att plantera tomater direkt i den. Men jorden var inte klar

, så jag blandade och fixade så att jag la en del av den inte färdigkomposterade jorden i botten och sedan köpt jord överst. Mycket krångel, tyckte jag.
Även senare på våren var det halvförmultnad jord

, men då måste jag ställa ut hinkarna utanför växthuset p.g.a. platsbrist. 5-6 hinkar fick jag slutligen tömma i grävda hål i köksträdgården och det var fortfarande inte färdig jord. Däremot hade jag under hösten grävt ner ett par hinkar och blandat runt det med jord i en rabatt utanför växthuset och där växte spenaten sig stor och fin! Så jag tror att det funkar bättre när man blandar det direkt i marken.
Det största problemet för mig var ändå under de 14 dagarna som bokashin skulle stå i rumstemperatur. Mannen tyckte det luktade

, själv har jag inte så känslig näsa, så jag kände inte någon lukt mer än någon enstaka gång. Nu hade jag den stående i hallen under trappan vid ytterdörren, det var det bästa stället jag kunde komma på, jag ville inte ställa in det i någon garderob eller så. Det var några av barnen som klagade på lukten när de kom på besök och det kändes ju inte så kul!
Så jag har bestämt mig för att sluta med Bokashikomposteringen, mest p.g.a. lukten.
Jag kommer nog, när mitt bokashiströ är slut, använda mina hinkar till att göra nässelvatten i istället under sommaren. Så kommer de dyra hinkarna till nån nytta i alla fall!
Så jag går tillbaka till att använda Skurupsborren och kompostera direkt i jorden. Jag kommer att köpa hem jord under hösten och lagra den torrt under vintern, så jag har jord tidigt på våren. Vi har nog diskuterat det i en annan tråd tidigare.