CITAT (Cilla @ 24-06-2012, 00:54)

Intressant med den beskrivningen Åke/Ruda, ska kolla upp den. Tack.
I övrigt sakfel: Glyfosat har inte använts länge i den omfattning och i den koncentration som det används i trädgårdssammanhang idag. Flera länder och flera svenska kommuner upptäcker att det inte bryts ned innan det kommer till grundvattennivå och därmed dricksvatten. Många länder försöker begränsa användningen, några har förbjudit det. Forskning på andra organismer än växter är svag och dessutom omstridd.
I övrigt håller jag mig ifrån att sätta epitet på din 100%-iga närvaro i alla forumtrådar där man skulle kunna föreslå att använda glyfosat. Den dag jag kan bistå den rörelse som du kallar korståg så gör jag det. Om det behövs. Glyfosat kommer liksom de flesta andra superpopulära bekämpningsmedel i historien att förbjudas eller fasas ut mot smartare metoder.
Den lilla förbrukningen som förekommer i trädgårdar saknar betydelse. De ställen där man hittat medlet i grundvattnet, i mikroskopiska mängder, är samtliga jordbruksmarker vilket kanske borde beaktas. Eftersom medlet är miljörörelsens hatobjekt nr 1 har man gjort mycket försök för att hitta något sätt att stoppa det utan att lyckas. Vilka länder har förbjudit det? Troligen är glyfosat det mest smarta medlet som kommit ut på marknaden.
Tillägg: Att jag ofta föreslår Roundup beror lite på att jag inte är rädd för spöken.
Redigerat av Gossen Ruda: 24-06-2012, 06:50