CITAT (KRT @ 24-06-2012, 23:35)

Virkning är inte som stickning, man behöver inte avsluta sista raden på något sätt, det enda man gör är att när man virkat sista maskan drar man tråden igenom öglan och "låser" virkningen. Då går den inte upp, och det enda man behöver göra är att med en grov nål fästa tråden så den inte syns....
Tips, om man gillar virkning och schalar/halsdukar; välj en STOR virknål, och hyfsat tunt garn (tex angoraliknande eller tunnare linnetråd) - då blir det liksom lösare virkning som dels går jättefort och dels ser "elegant" ut

Tack för ett snabbt svar och dina goda råd KRT

Nu ska en grov nål införskaffas....tror att jag har förstått principen, man gör en ögla och "drar till"så det blir en knut och sedan fläta in resterande trådstump..
Googlade också men det var svårt att hitta bra förklaringar eller bilder. Däremot hittade jag ett mönster till en lättvirkad mössa och eftersom jag behöver träna mera ska jag försöka mig på den.. Ska göra min första smygmaska också

Ska lägga in en bild min rätt så personliga halsduk när jag hinner

Tänkete från början att jag skulle virka en grytlapp men det var så roligt att virka att den blev längre och längre. Eftersom garnet jag hade hemma tog slut och jag fick köpa nytt blev resultatet en halsduk som är 1/3 skogsgrön och 2/3 tomatröd
En liten fråga till bara. Om man virkar med grövre garn, är det svårare än med tunnare? Sparar man s a s tid med grövre garna (går det fortare att färdigställa t ex en halsduk?) Om frågorna låter korkade - jag är så mycket amatör man kan bli