CITAT (Blomstertanten @ 26-06-2012, 16:57)

En oemotsagd lögn blir lätt till en sanning i mångas ögon!
Tyvärr!

Det kan vara värre än så.
Hittade till en blogg som heter träningslära när jag sökte information om vissa saker(just träning intresserar mig mindre)
Dom har en mängd artiklar som handlar om myter, kritiskt tänkande mm bla en med rubriken "Varför människor tror på så många myter…"
http://traningslara.se/varfor-manniskor-tr...sa-manga-myter/Det står mycket tänkvärt i länken och jag väljer att plocka ut två stycken:
Citerar "
Förklaringsmodellen som används för fenomenet här ovanför är att när man har glömt den fakta som ligger bakom ett påstående så använder man sig av hur bekant ett påstående känns för att bedöma om det är sant eller falskt. Om man därför hör något ofta och inte har någon större kunskap bakom påståendet så är risken stor att man i slutändan tar påståendet som sanning även om man flera gånger fått läsa klara bevis till varför påståendet inte stämmer.
......//en massa text//.....
En annan faktor som påverkar här är att människor har svårt att minnas var information kommer ifrån. Även om de kan urskilja mellan trovärdiga och mindre trovärdiga källor när de läser informationen så kan de glömma denna information vid senare tillfällen när de återminns informationen. Schwartz, en känd psykolog inom detta ämne uttryckte sig på följande vis en artikel i The Washington Post.
CITAT
[The brain]it is not good at remembering when and where a person first learned something. People are not good at keeping track of which information came from credible sources and which came from less trustworthy ones, or even remembering that some information came from the same untrustworthy source over and over again. Even if a person recognizes which sources are credible and which are not, repeated assertions and denials can have the effect of making the information more accessible in memory and thereby making it feel true
"slut citering