Hej, jag har en pytteliten yta på min naturtomt som jag försöker göra till äng (det var en mager äng när jag var liten för 40 år sen, förbuskad och igenväxt sedan dess - jag har röjt fram den, kan man säga).
Jag har slagit av gräset 2 ggr om året och tagit bort det - för att utarma jorden ytterligare. Efter fyra-fem år är det nu mest ängslika gräs som växer där, och inslag av lite blommor.
Vad jag tror om din jord är att den är för "fet" - nässlor trivs bara i kväverika och "goda" jordar. Eftersom kungängsliljorna trivs verkar det som om jorden har ett ganska högt ph-värde, och då är det väl blommor som gillar ganska kalkrika marker du ska satsa på. Och kanske tillsätta en del sand för att göra jorden magrare?
Firman pratensis på nätet har jag tittat på, de har ganska mkt upplysningar o tips när det gäller ängsblommor (och även försäljning av både frö och plantor tror jag, har aldrig köpt själv). För egen del ser jag mig omkring i trakten för att se vad som är naturliga inslag på de naturliga ängarna.
Redigerat av EKLO: 30-06-2012, 06:41
|