Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Toppning av äppelplantor., Hur och när?
          jkock
          Inlägg 28-06-2012, 13:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 76 483

Hej! Jag käkade ett äpple (vet ej vilken sort, men det var rött på ena sidan och övergick i gult på andra)här på jobb och fick för mig att plantera några kärnor. Så jag torkade dom och stoppade dom i vanlig planteringsjord och vips så började det växa. Tog bara några dagar. Nu har jag fått plantera om plantorna i hinkar och dom är ca 70cm höga nu! Problemet är att jag inte vill att dom skall växa så fort på höjden utan vill redan nu börja få en liten krona. Är det möjligt, och hur skall jag göra? Är det för tidigt? (Se bild)
          Problemet är att jag har ingen trädgård att snacka om, iallafall inte som har plats till tre äppelträd ;-) Jag skulle därför vilja fortsätta driva upp dom inomhus som "mini" äppelträd. Är det ens möjligt?

Tacksam för svar från alla er äppelexperter här.

--------------------
          //Joakim

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Huggorm
          Inlägg 28-06-2012, 16:38
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Ovanligt spetsiga löv för att vara äpple, men det är väll ganska stor skillnad mellan fröplantor och de framtagna ätsorterna.

Vill man att de skall dela sig kan man kapa toppen, men de bör även stå ganska ljust. Är det för mörkt, dvs. inomhus kan de få för sig att bara skicka en ensam ny topp. Dessutom bör de gärna få lite vindbelastning också, så de inte blir höga och rangliga.

Som sagt behöver äpple vintervila, så de kommer förmodligen att dö om du har dem inomhus längre än ett år eller två.

Citera
          jkock
          Inlägg 29-06-2012, 13:25
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 76 483

CITAT (Huggorm @ 28-06-2012, 17:38) *
          Som sagt behöver äpple vintervila, så de kommer förmodligen att dö om du har dem inomhus längre än ett år eller två.

Dom kan få stå i uterummet över vintern. Där är nästan lika kallt som ute.

--------------------
          //Joakim

Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-06-2012, 13:28
          Länk hit: #4

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (jkock @ 29-06-2012, 14:25) *
          Dom kan få stå i uterummet över vintern. Där är nästan lika kallt som ute.

Det blir nog utmärkt. Ställ ut dem i god tid bara, så de får tid på sig att invintra.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 01:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon