Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Toppning av äppelplantor., Hur och när?
          jkock
          Inlägg 28-06-2012, 13:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 76 483

Hej! Jag käkade ett äpple (vet ej vilken sort, men det var rött på ena sidan och övergick i gult på andra)här på jobb och fick för mig att plantera några kärnor. Så jag torkade dom och stoppade dom i vanlig planteringsjord och vips så började det växa. Tog bara några dagar. Nu har jag fått plantera om plantorna i hinkar och dom är ca 70cm höga nu! Problemet är att jag inte vill att dom skall växa så fort på höjden utan vill redan nu börja få en liten krona. Är det möjligt, och hur skall jag göra? Är det för tidigt? (Se bild)
          Problemet är att jag har ingen trädgård att snacka om, iallafall inte som har plats till tre äppelträd ;-) Jag skulle därför vilja fortsätta driva upp dom inomhus som "mini" äppelträd. Är det ens möjligt?

Tacksam för svar från alla er äppelexperter här.

--------------------
          //Joakim

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 29-06-2012, 09:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Många växter fast dom kräver vintervila (riktig vinter) kan överleva länge inne, kanske flera vintrar men dom kommer växa nåt otroligt snabbt nästan åretrunt få dåliga skott och sedan tyna bort utan att utvecklas och till sist dö. Frösådda/unga plantor är nog enklare att klara övervintern dels är dom inte blombara och dels är det ''första år''. hade man gjort tvärtom tagit växter gamla från ute och satt in hade det nog gått snabbt innan dom varit döda nog max att dom överlever en vinter. Många som barn har vi väl testat att så både hassel, ek, kastanj inne och päron och äpple m.m.,, och det är så klart roligt att testa och se ett liv växa upp men det får nog mer ses som en kul och lärorik grej än en långvarig krukväxt som utvecklas.

Dom ska bli som träd, så naturlig förgrening kommer senare när dom är redo att bilda krona. Men vill man får friska och bra plantor(träd) som sedan blommar så ska man plantera ut dom under våren-sommaren. Så att dom också hinner förstå att det blir vinter och kan invintra. Och planterar man dom på våren måste dom avhärdas.

Jag ympade på utbildningen, men kommer inte ihåg hur gamla plantorna var, men dom var kanske runt 50-100cm och stammar som ett finger i tjocklek.

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 29-06-2012, 14:33
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

Det låter logiskt som du skriver. smile.gif

Ok, synd att de måste vara så gamla. Kanske kan se om man hittar ngt vildäppleträd ngnstans man kan gräva upp & ympa på. Hade hoppats man kunde så frö i sommar från äpple som man till våren ympar på.
          Men då lär de behöva vara lite äldre som det låter.

Jag har dock ett träd på tomten, på berget faktiskt, som har fingerstorlek i omkrets & jag tror är äpple. Ser onekligen så ut.
          1,5 meter högt ungefär.
          Kan tänka mig att ngn slängt en skrutt där från vårt äppelträd vi redan har på tomten för det stod 4-5st liknande precis intill, men tog bort dem.
          Får väl testa ympa på det men får nog flytta ner det från berget först.
          Är det lämpligt att flytta det & ympa till nästa vår el kan man göra det nu innan?
          Ska testa ympa in flera sorter tänkte jag, vore skoj. Har ett sådant på landet.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 06:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon