Jag bor på en tomt som har en ca 50 år gammal gräsmatta. Den är verkligen en formidabel blomsteräng om man inte klipper den. Ofta lämnar jag stora öar oklippta, och då kommer drygt ett tiotal olika blommor fram. Mycket trevligt.
Vi gödslar eller kalkar gräsmattan aldrig utan låter den växa helt naturell. Golfbanestuket gillar jag inte. Detta betyder att det också finns mossa i "ängen" på vissa ställen, men det gör heller inget. Mossa är skönt o mjukt att gå barfota på.
Vad jag menar är att en äkta äng tar verkligen lång tid att etablera. Det är nästan förrädiskt av fröfirmorna att sälja fröblandningar som heter "blomsteräng" - kunderna får en vanföretällning att man genom att strö ut den blandningen kan få en äng på ett par år.
Det går snabbare att alltid ha spade och plastkassar med sig i bilen och gräva med sig ängsväxter som man passerar i vägkanterna. Då får man dem som passar det område där man bor.
--------------------
/// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika. Och mitt kostval är vegg.
|