CITAT (Anders zon 1 @ 30-06-2012, 15:00)

Täcker man med tidningar (rejält lager!) och jord som Rudan föreslår tror jag inte att det behövs Roundup. Roundup fungerar bara på växande växter och inte på frön, så giftet är ganska onödigt. Skulle tro att det heller inte är bra att lägga på ny jord kort efter en behandling med glyfosat (det verksamma ämnet i Roundup). Giftet hamnar då längre ner i jorden och eftersom det bryts ner av mikroorgansimer, som det finns mest av i markytan, bryts det sannolikt ner långsammare och riskerar att hamna i grundvattnet där det inte bryts ner alls (obefintligt med mikroorganismer).
Ett annat, helt giftfritt sätt, som dock tar lång tid, är att täcka med tät markduk/svart plast under ett par år. Då dör revsmörblomman. Därefter sår man nytt gräs på den yta som varit täckt.
Men jag skulle nog föreslå att du rensar för hand. Det är förmodligen det snabbaste och effektivaste sättet - lite beroende på hur stor ytan är förstås! Revsmörblomma är visserligen snabbväxande och invasiv men har inte särskilt djupa rötter så är man lite brutal och envis går den att få bort. Det enklaste är nog att ta en spade och gräva bort det översta jordlagret tillsammans med revsmörblomman och de flesta av eventuella andra ogräs (några cm ner). Kolla sedan så att det inte finns några rotdelar av revsmörblomman kvar. Därefter lägger man på ny jord och sår gräs igen. Eventuellt kan man helgardera genom att lägga på tidningar innan man har på ny jord. Se också till att det inte finns revsmörblomma i området omkring. Den skickar ut nya revor och kan i så fall snabbt sprida sig in i gräsmattan igen.
Pseudomonasbakterierna som käkar glyfosatet finns rätt ytligt det är sant, men de försvinner inte på direkten om man lägger på lite ny jord. Innan de har fattat något är glyfosatet uppätet. Som jag skrev så är den aktuella jorden troligen nerlusad med smörblommefrön, att rensa är då meningslöst eftersom man blandar om jorden och exponerar nya frön. Man skulle ju kunna schakta bort några cm jord för att sen lägga på ny ogräsfri jord.