Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Träd som ej rotat sig?
          Cillavan
          Inlägg 28-06-2012, 21:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 47 237

Skulle plocka bort stödstolparna till min vitbrokiga skoggslönn och insåg att den har inte rotat sig alls på 3 år!? La sig helt ned i blåsten häromdagen. SÅ nu har jag grävt på mer jord, vattnat och satt 2 nya stöd mittemot varandra med lite längre band så att trädet ska kunna vaja mer. Kan jag göra något mer? Har jag gjort rätt tro?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 01-07-2012, 11:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Bra svar du fått, men det är inte helt klart om trädet har fäste i marken men böjer sig (= svag stam och grenstruktur) eller om marken lyfter från rötterna (som en rotvälta).

Många lönnar växer ursnabbt i plantskolorna, kanske i ett annat klimat också. De rotar sig men stam och toppar har vuxit så snabbt att de vinglar som kokta spagetti.

Försök med detta:

1. Kolla om trädet rotat sig, det kan ha gjorrt det även om resten är som kokt spagetti. Fatta tag i stammen en bit ned och rör långsamt fram och tillbaka. Rör sig inte jorden vid rötterna har trädet fäste. Då är det stammen som behöver hjälp.

2. Om trädet har fäste i marken men inte klarar att stå - sätt en lätt bambupinne längs trädet som inte har fäste i marken. Bind nedifrån och upp med mjuka band, låt toppen och grenar hänga och svänga. Du ska bara staga så mycket att trädet inte viker sig helt, så litet som möjligt. Under sensommaren kan du ta bort en av de övre bindningarna och låta lite mer röra sig. det är rörelsen som får träden att bygga upp sig för att klara att stå upprätt på platsen.
          Ibland klarar träden inte att stå med pinnen utan man måste ha något stöd för trädet så att det inte viker sig vid stambasen (längst ned) också. Då skapar man stöd, så lite som möjligt fötr det också, som också tillåter rörelse.
          Kan göras genom att man slår ned en pinne snett i marken och binder brett band runt trädet så långt ned på stammen som möjligt, och sedan ned till markpinnen. Finns också andra sätt, men det är viktigt att den är flexibel så att trädet rör sig.
          På senhösten tar man bort så mycket som möjligt och fortsätter sedan igen nästa vår om det behövs.
          det är bra om man skiljer på det stöd som ska hålla trädet oböjt och det som gör att det inte ska vika sig och lägga sig platt på marken.

För många lönnar har det tagit mig tre säsonger att få dem att stå upprätt. Det har gjort att jag hellre väljer en mindre lönn, om det är fråga om en unglönn och inte ett större exemplar.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 00:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon