Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Toppning av äppelplantor., Hur och när?
          jkock
          Inlägg 28-06-2012, 13:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 76 483

Hej! Jag käkade ett äpple (vet ej vilken sort, men det var rött på ena sidan och övergick i gult på andra)här på jobb och fick för mig att plantera några kärnor. Så jag torkade dom och stoppade dom i vanlig planteringsjord och vips så började det växa. Tog bara några dagar. Nu har jag fått plantera om plantorna i hinkar och dom är ca 70cm höga nu! Problemet är att jag inte vill att dom skall växa så fort på höjden utan vill redan nu börja få en liten krona. Är det möjligt, och hur skall jag göra? Är det för tidigt? (Se bild)
          Problemet är att jag har ingen trädgård att snacka om, iallafall inte som har plats till tre äppelträd ;-) Jag skulle därför vilja fortsätta driva upp dom inomhus som "mini" äppelträd. Är det ens möjligt?

Tacksam för svar från alla er äppelexperter här.

--------------------
          //Joakim

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 01-07-2012, 14:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Detta ser ut som rätt typiska äppelsådder på första säsongen i mina ögon. Bladen ser inte likadana ut senare.

Alla äppelsådder första säsongen liksom årets grenväxt på ett äldre träd på äpple växer utan sidogrenar. Sidogrenar på äpple kommer först på andra året, ibland på tredje.

Det första årets äppelträd kallas spö, och det växer rätt upp som en pinne med blad. Förlorar det toppen brukar det fortsätta att från en nedre knopp växa rätt upp, och den delen som fortsätter att växa (en månad till, sedan upphör ju äppelträden att växa i utomhusklimat) utvecklar inte sidogrenar, oftast inte nästa år heller. det gör däremot fjolårets ved.

Med dina sådder kan du ju prova att sätta ett ute på tidiga hösten eller sensommar. bra att veta är att äppelträd ute behöver hela augusti och resten av säsongen för att förbereda sina grenar för vintern. Du kan inte bara hux flux i senhöst eller vinter sätta det i annat klimat, då får grenarna troligtvis köldskador och torkar in.

De andra skulle jag plantera ut någonstans i närmiljön. Det är roligt att gå förbi allmänna områden och se "sina" träd växa upp. det du har kvar inomhus har mycket liten chans att klara sig. Ska man klara dt tror jag man måste göra bonsai av det, och för att lyckas med det är det bäst att kontakta bonsaisällskapet. Man klarar inte att hålla ett träd rot- och kronbeskuret i helt främmande klimat utan att lära sig från expertisen.

Man kan ympa, dvs sätta in en sort, i hur tunna grenar som helst i stort sett. Det är fråga om hantverk, liksom med att ympa i grövre grenar. Lite mer torkkänsligt är riktigt tunna grenar också och ympmaterialet måste ju vara lika tunt. Men det går om man är noggrann med snitten och håller fuktigt/skuggat.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 05:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon