CITAT (Gossen Ruda @ 02-07-2012, 13:06)

Beträffande nässlor så behöver ju inte marken vara näringsrik bara för att de växer där, de får nog växa där fröna råkar hamna.

Däremot kan man se hur frodiga bestånden är för att göra sig en uppfattning om näringstillgången. Så var det det där med fjärilar och nässlor. Det finns ett par arter som är beroende av att äta nässlor som larver, nässelfjäril och påfågelöga exempelvis. Dessa tillhör våra vanligaste arter så att uppoffra sig och odla detta plågoris för att gynna fjärilar är ganska meningslöst. Jag har nu lyckats utrota nässlorna vid sommarstugen, hurra.
Ja jag har en stor nässla som växer precis nedanför min veranda, där precis inget annat vill växa för det är banne mig bara nån torr sandjord där, inte ens backtimjag och gråtimjag har jag fått att överleva där...några taklökar, men sen är det nässlan och jag tror inte det är näringsrikt där alls.
Nässlan får hållas, den skymmer ju faktiskt det lite fula sandpartiet och några fjärilar blir förhoppningsvis glada.
Helén
CITAT (mamamaggan @ 02-07-2012, 18:28)

Nu har jag granskat ängen närmare. Några små bestaänd av brännässlor som sagt men nu såg jag att det verkar komma lite blåklint och prästkragar också.
Ingen kirskål , YES !!!!!
Det finns nog hopp även för den här ängen.
Grattis! Ett råd dock, ta itu med nässlorna så de inte tar över. Gräv upp dem med rötterna.
Helén