Skabben har drabbat Västra Götaland hårt i många år o jag förundras varför inte jägarna fyller igen gryten på hösten med sten och jord för att förhindra nästa årskull med räv att få skabben. Istället skjuter de ihjäl ALLA rävar, även de kullar som inte har drabbats av skabb.
I höstas kalvade (kräktes) en av mina katter precis utanför trappen, på gräsmattan, på natten. Orkade inte bry mig om att plocka undan det då, men när jag senare skulle ropa på katterna så hör jag ett målmedvetet rasslande i löven bakom huset, o trodde att det var rådjur. Nix. Ut kommer en räv, gör en gir när den känner doften av kräkset och sätter i sig rubb o stubb. 1.5 från trappens nedersta steg, jag står på verandan o ser på, helt tyst. Räven vänder sig om o börjar gå mot mig och kommer upp på 2:a trappsteget o då beslutar jag mig att harkla mig. I ljuset ser jag hur den stackarn är totalt infesterad med kvalster, ansiktet hade absolut ingen päls kvar, svullet och vanställt var det, ögonen syntes knappt. Den tittade på mig några sekunder o vände om och försvann.
Nästa dag kontaktade jag en jägare som själv tycker väldigt bra om rävarna och värnar om dom o deras liv och leverne. Då han bor alldeles nära mig var det inga problem för honom att hitta stackars sjuka räven.
|