Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Plommonhäck, skötsel & klippning
          svartöra
          Inlägg 04-07-2012, 22:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 16 674

Jag har en plommonhäck som jag undrar hur jag ska sköta på bästa sätt.

Häcken är ca 40 meter lång och runt 2 meter hög. Den växte här (Göteborg, zon 2) när huset byggdes 1982 och är alltså minst 30 år gammal, men är förmodligen äldre, 50 år eller så. Den blommar sporadiskt (dvs vissa plantor blommar, andra inte) på våren och ger små, gula, sura plommon på sensommaren. Dem får fåglarna ta, jag gillar inte plommon själv....

Traditionellt har häcken fått sig en klippning i mitten på juli. Årsskotten är då 1/2 - 1 meter långa. Någon gång på nittitalet fick den smaka motorsågen ordentligt efter att vägföreningen hade klagat. Då åkte den ner till 50 cm men hölls inte kvar där utan fick sticka upp lite okontrollerat igen. Den har blivit lite gles nedtill. Man ser också att vissa plantor inte riktigt gillade behandlingen.

Jag har på senare år (dvs, jag flyttade in 2008) gödslat den på våren med blåkorn och sedan kastat på en blandning av barkmull och kogödsel från K-Rauta (2+1), någon knapp kubikmeter totalt, varje försommar.

Jag kan ta lite foton om det önskas men just nu är det för mörkt smile.gif

Fråga 1; när och hur ofta borde jag klippa häcken? (Mer än 2 gånger om året vill jag inte.)
          Fråga 2; går det att förbättra blomningen?
          Fråga 3; egentligen borde häcken tas ner till 50 cm igen (det är en hörntomt) och släppas upp gradvis. Men överlever den det?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          svartöra
          Inlägg 05-07-2012, 22:23
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 16 674

Bladen är inte håriga så jag tror mer på körsbärsplommon/mirabeller (P. cerasifera) som ju också har gula frukter enligt sidan du länkade till.

Något jag funderat på är om det vore bättre att klippa alldeles efter blomningen? Då kanske nya blomanlag hinner utveckas under hela sommaren.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 13:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon