De gurkor som ska befruktas utvecklar både han och honblommor. Oftast kommer det en massa hanblommor först under en tid, och när plantan tycker den är "stark nog" kommer honblommorna som då alltså måste befruktas för att ge en frukt. Detta sköter oftast insekterna om ifall de kommer åt. De som inte behöver befruktas är s k rent honliga sorter. Här kommer det bara honblommor, de med en litet gurkämne på. Dessa utvecklas till en frukt utan att befruktning sker, egentligen ett slags skenfrukt alltså. De är då helt utan frön och goda att äta. Oftast gulnar de första gurkämnena bort för att plantan helt enkelt är för liten än. Det som kan ske om man har båda sorterna nära varandra är att honblommorna på den rent honliga plantan blir befruktade av hanblommorna från den andra sorten. Då kan man få missformade gurkor pga att de utvecklar fröer, har man otur blir de dessutom beska, men det händer inte så ofta tycker jag. Jag har alltid båda sorterna i mitt växthus eftersom jag gärna vill testa lite olika modeller. De rent honliga brukar ge skörd först i alla fall.
|