Det blöder inte från snittytorna utan från stam och förgreningar, snarare gummiflöde. Vi har något liknande på ett par mycket gamla plommonträd, det kommer små minikart som torkar in och ramlar av. På det aktuella körsbärsträdet syns ibland något slags spindeltrådar, kanske rönnbärsmal? Hade tänkt pröva med klisterremsa men hann ej i år. Läget är utsatt, jorden lerig och säkert kall. Du nämner torkstress. Kanske har jag vattnat för lite (endast vid riktigt torrt väder) utan hänsyn till vind och uttorkning. Jag trodde väl i min enfald att trädet skulle anpassa sig till omständigheterna, jag kan vänta om det inte är helt kört... Att flytta ett träd är väl ganska riskabelt? Jag ska i alla fall sluta skära i det! Det är fint i formen om än lite "hämmat", långsam tillväxt, knotig stam... Eftersom det är en doppresent vore det extra kul om det överlevde.
*sanna
PS. I alla böcker jag läst, och det är många, står det om den viktiga, årliga beskärningen för att forma kronan, rätta till inåtväxande, främja frukt etc, men du tror inte på det , eller?
|