CITAT (fvd @ 08-07-2012, 00:28)

Om man får virus i sin dator och har säkerhetsprogram så blir det omhändertaget. Om man inte har säkerhetsprogram och får virus kan det bli problem men för det mesta är det bara besvärligt men sällan någon katastrof. Det som verkar stressa upp ovana användare är att man får besked att virus fanns och blivit borttaget, att intrångsförsök upptäckts eller rekommendationer att misstänkta filer ej skall öppnas mm. Det är positiv information som visar att säkerhetsprogrammet fungerar. Internetbedrägerier pågår hela tiden och det mesta ser vi inte alls eftersom vi oftast inte är intressanta. Att hålla på att rensa sin dator är meningslöst har man fått in något virus via någon mottagen fil eller att man har varit inne på någon sida så syns det inte. Att städa bort hjälpfiler som har använt i samband med hämtning eller surfande är en annan sak och kan vara bra. När det händer allvarliga angrepp så är det oftast större saker på gång t ex när när Nordeas kunder dirigerades om via en falsk hemsida i syfte att att kapa lösenord då är man glad att det finns bankID säkerhet. Några har påpekat att det är viktigt med backup och det borde man ju bekymra sig mycket mer om, tänk att bli av med alla sina foton.
Jisses, du vet tydligern bättre än alla de som drabbats. Vad är det som får dig att inbilla dig att alla utom du är okunniga om datorer.
Själv har jag en ganska ny dator som kontinuerligt uppdaterar allt till det senaste. Jag har den senaste versionen av F-secure, jag gör kontinuerligt backup på allt. Och jag har inte haft några problem innan förra veckan då jag fick de 2 varningarna här på Odla.
Det finns inte en datakunnig människa som tror att inte virusskapare kan hitta säkerhetshål i antivirusprogrammen och som tror att antivirusprogrammen larmar och tar bort alla skadligheter som kan tränga sig in i datorerna. 2 larm har jag fått men efter att ha kört ett proffsprogram som loggade alla filer så hittades mer än 40 infekterade filer som inte antivirusprogrmmet reagerat på alls och som inte gick att få bort med hjälp av antivirusprogrammet. Det behövdes helt andra program till det.
När det gäller Nordea så är det ju om man har virus i datorn som risken finns att man omdirigeras till en fejkad sida där uppgifterna kapas. Är datorn ren ska det inte kunna ske.
Flera av dem som fått virusvarningar på Odla har råkat ut för kapningförsök av deras bank-ID men det tror jag var andra banker.
Tassar nu försiktigt ut igen och väntar på säkert besked om att Odla blivit en "ren" sajt.