Sidor: 1, 2
CillaM
På flera håll har jag idag läst att det existerar något sorts virus på odla.nu. Troligen via alla annonser, men det kan också naturligtvis vara spammare som har bidragit till eländet. Jag har inte drabbats då jag har en annan variant av dator. Men vad tänker de ansvariga på odla göra åt detta? Ska det vara så att gamla användare inte ska återvända till forumet av rädsla för att ni inte kan skicka iväg virusen dit de hör hemma , eller vad? Ansvariga: Ta gärna och läs och svara era medlemmar!!
Myosotis
Jag har pm:at Göran och fått svar, de letar men hittar inget. Folk vågar inte vara här längre, det är verkligen synd. Själv lät jag virusprogrammet kolla datorn efter att jag hörde om det här, och det hittade något som hette HTML/Infected.WebPage.Gen2.
Ryktet sprids bl.a. på facebook har jag förstått så jag tror att många kommer att låta bli odla för säkerhets skull.
malcolm
Jag har inte märkt något alls, använder Telia säker surf som bygger på F-secure. Det bästa antivirusprogram jag har haft. tummenupp.gif
Gossen Ruda
Jag har samma som malcolm, men jag tror jag har hittat problemet. Jag klagade ju tidigare på att det klickade och hade sig varje gång jag bytte sida på Odla. Därför sänkte jag säkerheten lite just här. Nu höjde jag den igen och klickandet återkom, troligen något som hindrades. Kollar jag sen säkerhetsrapporten får jag upp den här bilden:

Jag bara frågar mig, varför skall Odlas annonsörer skicka cookies till min dator????? Det kan ju också vara därför som det misstänks finnas virus, många cookies betraktas som spionprogram av säkerhetsföretagen.
fvd
Jag har Glocalnets säkerhetspaket som genomsöker datorn regelbundet. Det fungerar lite väl bra ibland och påstår att vissa saker är virus vilket det inte är. Det är inget man behöver bry sig om det visar bara att genomsökningarna fungerar. Hotmail däremot är ett ställe där jag har högsta prioritet i filtret. Jag har inte märkt några virus som kommer via Odla jag tycker ni skall kolla era egna datorer. Jag har blockerat allt som går när det gäller popup också.
skånepåg
Kakorna är bara för spara eran webbtrafik för snabbare och enklare åtkomst som bara lösen och såvidare, allt är krypterat och gammal artikel du läst det om tongue.gif
Tror nog snarare det handlar gammalt system som inte uppdaterats som Vista som de inte gjort ett skit för på flera år så säkerhetshålen utnyttjas?
Väntar fortfarande på svar för det är ju helt uteslutet att det handlar om Antivirus och Java och you name, uteslutningsmetoden, och felen ligger hos användarna.
Gossen Ruda
CITAT (skånepåg @ 29-05-2012, 13:25) *
Kakorna är bara för spara eran webbtrafik för snabbare och enklare åtkomst som bara lösen och såvidare, allt är krypterat och gammal artikel du läst det om tongue.gif
Tror nog snarare det handlar gammalt system som inte uppdaterats som Vista som de inte gjort ett skit för på flera år så säkerhetshålen utnyttjas?
Väntar fortfarande på svar för det är ju helt uteslutet att det handlar om Antivirus och Java och you name, uteslutningsmetoden, och felen ligger hos användarna.

Nej, Odla skickar också kakor men de är inga problem. Problemet är annonsörerna som också vill bjuda på kakor med tveksam innehållsförteckning. Jag funderar på de som inte märker något, har ni adblocker?
Mollis
Ja jag har det och har inte haft några problem.
skånepåg
Från suspekta sidor ja men långt innan dess säger allt stopp smile.gif
+1 Rudan ett av många tillägg som är bra att ha, men även ett annat man måste ha är http://www.mywot.com/
Alexander-VG-zon3
Min gamla dator här har jag inga virusprogram ,, och har inte fått nåt allas från odla. På mina andra dator har jag Norton har inte fått nåt från odla. Jag blockar inte reklamen här och har inga problem med reklamen.
malcolm
CITAT (Gossen Ruda @ 29-05-2012, 12:42) *
Jag har samma som malcolm, men jag tror jag har hittat problemet. Jag klagade ju tidigare på att det klickade och hade sig varje gång jag bytte sida på Odla. Därför sänkte jag säkerheten lite just här. Nu höjde jag den igen och klickandet återkom, troligen något som hindrades. Kollar jag sen säkerhetsrapporten får jag upp den här bilden:

Jag har också det där klickandet men har inte kopplat ihop det med att det skulle handla om virus eller liknand, det låter som ett mindra relä som klapprar men jag har inte kopplat samman det med att det skulle handla om virus eller liknande och det påerkar inte datorn på något sätt.
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 29-05-2012, 15:16) *
Jag har också det där klickandet men har inte kopplat ihop det med att det skulle handla om virus eller liknand, det låter som ett mindra relä som klapprar men jag har inte kopplat samman det med att det skulle handla om virus eller liknande och det påerkar inte datorn på något sätt.

Klickandet kommer när datorn blockerat ett försök från annonsören att skicka en cookie till datorn. Hör man det är man förmodligen skyddad. Detta kom för några veckor sen, det står i en tråd nånstans. har du XP så finns det en ögonsymbol i nederlisten som man kan klicka upp och se vad som blockerats. Förmodligen även i andra versioner.
malcolm
Stänger jag av högtalarna så hör jag det inte.
skånepåg
Går även att stänga av massa av de asterix ljuden i kontrollpanelen eller lägga till egna, allt går att få till sitt eget tycke med tekniken om man vill för olika sätt ^^
Alba
CITAT (skånepåg @ 29-05-2012, 13:25) *

Vad menar du med denna mening. Hur då fel av användarna.

Jag är ju inte drabbad men vill gärna lära mig mer för att kanske förhindra skrot i min dator.
Rebecca
Jag kör med Chrome och har AdBlock så jag har inte märkt av någonting. Inget konstigt klickande heller.
ängsvädd
Norton hittade något precis när jag gick in och reklamen för nyhetsbrev kommer vid 2 tillfällen. Men programmet reagerade bara några gånger - undrar om det innebär att min dator blivit smittad.
*Stintan*
CITAT (ängsvädd @ 30-05-2012, 10:34) *
Norton hittade något precis när jag gick in och reklamen för nyhetsbrev kommer vid 2 tillfällen. Men programmet reagerade bara några gånger - undrar om det innebär att min dator blivit smittad.

Scanna datorn!
Gossen Ruda
Nu har det eländiga klickandet upphört och även sekretessrapporten. Har Odla äntligen stoppat kakmonstren?
Göran Carlsson, Odla.nu
Vi har sökt igenom hela sajten utan att hitta något virus eller annat konstigt. Däremot upptäckte vi att att vissa virusprogram reagerade på en Googleannons så den har vi tagit bort. Det skulle ställa till väldiga probelm om vi spred virus via Odla.nu som nu under högsäsong har uppemot 50 000 besökare per dag.

Det finns listiga virusskapare och de letar alltid kryphål så det skadar inte att vara försiktig. Ibland händer det dock att antivirusprogrammen är lite väl känsliga.

Är ni osäkra på någon sajt när ni är ute och surfar så testa gärna dessa virussökare:
http://www.urlvoid.com
http://safeweb.norton.com
http://global.sitesafety.trendmicro.com

Om ni får varningar eller upptäcker något konstigt så ta gärna en skärmdump och skicka till mig så undersöker vi vad som kan orsaka det.
Gossen Ruda
Jo, det var säkert den annonsen som som ställde till det, min PC är så lugn och fin nu. smile.gif
Rihane
Mitt virusprogram(Kaspersky) har inte varnat på odla. Men jag har haft problem med att vänster-musknapp inte har fungerat och har spårat det till att det har inträffat kort tid efter det jag varit in på odla. (Förut gick jag in på odla direkt när jag öppnade en webbläsare som har flera flikar och sparat sedan sist jag varit inne)Jag använder adblock+ ska jag kanske tillägga. Problemet som jag hade försvann när jag mha antivirusprogramme rensande oanvänt data på datorn. Men det behövdes inte lång stund inne på siten för att problemet skulle vara tillbaka.
Det har varit surt att behöva rensa oanvänt data hela tiden så jag valde att hålla mig borta härifrån några dagar och nu, idag, när jag är inne fungerar det helt plötsligt strålande.

Ska fortsätta med att nogsamt stänga flikar med odla innan jag stänger ner webläsaren. Dyker problemet upp igen så kommer jag nog inte in och läser för att det är så trivsamt och lärorikt här utan bara om jag helt egoistiskt har några frågor som jag vill ha besvarade

Monaxe
Jaha, efter att ha varit inne på Odla på hemdatorn ligger Bank ID framme på skärmen och pockar på att bli öppnat varje gång jag sätter på datorn.
Känns ju trevligt...

Jag har inte haft problem med detta tidigare och detta dök upp efter att jag varit inne på Odla senaste gången, för 2 dagar sedan närmare bestämt.

...så visst fanken finns det skit här som sprids vidare!

Är just nu inne på jobbdatorn, men det är ju bara en temporär lösning. Sorgligt att man inte tar tag i ett problem som många varslat om. Eller?

Nåväl, tack för mig Odla, kommer ev tillbaka när forumet är fritt från smittsam skit.
Monaxe
Puttar upp!!!

Skulle gärna vilja ha lite respons på mitt tidigare inlägg, innan det blir helg, eftersom jag inte vill gå in på odla från hemdatorn.
Gossen Ruda
CITAT (Monaxe @ 15-06-2012, 13:48) *
Puttar upp!!!

Skulle gärna vilja ha lite respons på mitt tidigare inlägg, innan det blir helg, eftersom jag inte vill gå in på odla från hemdatorn.

Maila Gören eller Ingemar och kräv besked.
Monaxe
CITAT (Gossen Ruda @ 16-06-2012, 12:42) *
Maila Gören eller Ingemar och kräv besked.

Och hur länge ska man vänta på besked?
Myosotis
Maila Katarina istället, hon svarar.
*Stintan*
Jag har klagat om den dåliga responen ang detta på Odlas facebookssida också där Katarina brukar skriva så vi får se om det blir något svar där.
ninnisky
CITAT (Myosotis @ 18-06-2012, 11:18) *
Maila Katarina istället, hon svarar.

tummenupp.gif smiley_small_hug.gif

Tror det är dags att prata troll med Katarina också eller vad tror du Myo!....
*Stintan*
Ännu så länge har jag bara fått till svar en hänvisning till det svar Göran gav här i forumet för ett par veckor sen men jag skrev att jag inte nöjde mig med det.
Göran Carlsson, Odla.nu
Jag förstår att många är oroliga för att få virus och vi tar det på största allvar. För Odla.nu skulle det vara en katastrof om vi spred virus med tiotusentals besökare varje dag.

Jag tipsade tidigare om dessa sajter:

Testa gärna Odla.nu där och om ni får upp någon varning så ta en skärmdump och skicka till mig. Gör även det om ni får upp andra former av varningar när ni besöker Odla.nu.

Vi har själva gjort sökningar utan att hitta något konstigt och vi uppdaterar regelbundet Odla.nu för att täppa till eventuella säkerhetshål.

Virusskaparna är listiga och letar hela tiden nya möjligheter att sprida virus, trojaner m.m. så det är bra att vara försiktig och vi är tacksamma för alla tips vi kan få från er som besöker sajten om ni upptäcker något konstigt. Vi är måna om att sajten ska vara säker både för er skull och för vår egen skull.

Göran
Alba
Ni som fått virus eller trojan kan väl skriva vad de heter.
När jag fått trojan - inte på Odla - och frågar på ett forum vill de alltid veta vad den heter.
Kanske det kan vara till hjälp.
*Stintan*
CITAT (Göran Carlsson, Odla.nu @ 19-06-2012, 10:10) *
Jag förstår att många är oroliga för att få virus och vi tar det på största allvar. För Odla.nu skulle det vara en katastrof om vi spred virus med tiotusentals besökare varje dag.

Jag tipsade tidigare om dessa sajter:

Testa gärna Odla.nu där och om ni får upp någon varning så ta en skärmdump och skicka till mig. Gör även det om ni får upp andra former av varningar när ni besöker Odla.nu.

Vi har själva gjort sökningar utan att hitta något konstigt och vi uppdaterar regelbundet Odla.nu för att täppa till eventuella säkerhetshål.

Virusskaparna är listiga och letar hela tiden nya möjligheter att sprida virus, trojaner m.m. så det är bra att vara försiktig och vi är tacksamma för alla tips vi kan få från er som besöker sajten om ni upptäcker något konstigt. Vi är måna om att sajten ska vara säker både för er skull och för vår egen skull.

Göran

Grejen är ju den att dom inte vågar logga in på forumet igen eftersom dom fått virus flera gånger. Dom vill helt enkelt inte riskera sina egna datorer för att Odla ska få skärmdumpar. Har man fått virusvarning så går man självklart inte dit igen. Får jag en varning så stänger jag ner fort som katten och scannar datorn för säkerhets skull.

Gossen Ruda
Sen är det nog inga virus i egentlig mening utan annonsörerna försöker skicka cookies till läsarna, ett oskick som webläsarna hela tiden försöker förhindra. Kan inte dessa annonsörer bättra sig borde de portas för gott.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 19-06-2012, 11:24) *
Sen är det nog inga virus i egentlig mening utan annonsörerna försöker skicka cookies till läsarna, ett oskick som webläsarna hela tiden försöker förhindra. Kan inte dessa annonsörer bättra sig borde de portas för gott.

Det ska väl inte göra att folks bank-ID ploppar upp bl.a.
Anki på Öland
CITAT (Gossen Ruda @ 19-06-2012, 11:24) *

Och det skulle inte en IT-avdelning på en arbetsplats se skillnad på då menar du?? Någon hade ju fått trojanerna på en jobbdator som IT-avd. hade stora problem att rensa ur......
Gossen Ruda
Jag fick in en elakartad trojan igår som jag fått efter att ha följt en länk på forumet. Frågan är om dessa som fått in skit i datorn har fått det på samma väg? Observara att en del av dessa trojaner och maskar kan hålla sig lugna ett tag innan de visar sig.
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 19-06-2012, 12:00) *
Jag fick in en elakartad trojan igår som jag fått efter att ha följt en länk på forumet.

Vilken länk? Reklam?
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 20-06-2012, 11:30) *
Vilken länk? Reklam?

Det var en länk till en bildsida som solis la in. Den har hon tagit bort nu. Jag tror det hände när jag klickade mig vidare till andra bildsidor.
Myosotis
Jaha fast då är det knappast odlas fel.
Gossen Ruda
Nu har det evinnerliga klickandet som indikerar att annonsörerna försöker dela ut kakor upphört. Låt det så förbli, tack.
kerstin z5-6
Det är kakor från annonsörer mm helt ofarligt.
*Stintan*
Nu hörde jag att en person fått nåt skit i datorn genom att komma in på Odla genom en länk på Google.
*Stintan*
Idag gjordes det ett intrångförsäk på min dator när jag var i Trädgårdsavdelningen. Det gjorde att min uppkoppling slutade fungera trots att jag var uppkopplad. Det tog ca 4 timmar att åtgärda med supporthjälp från internetleverantören. Vid total genomscanning hittades dock inget. Programmet, som ville ändra till annan server, är tydligen än så länge total okänt.
Skickade skärmdump till Göran.
CillaM
CITAT (*Stintan* @ 04-07-2012, 20:39) *
Idag gjordes det ett intrångförsäk på min dator när jag var i Trädgårdsavdelningen. Det gjorde att min uppkoppling slutade fungera trots att jag var uppkopplad. Det tog ca 4 timmar att åtgärda med supporthjälp från internetleverantören. Vid total genomscanning hittades dock inget. Programmet, som ville ändra till annan server, är tydligen än så länge total okänt.
Skickade skärmdump till Göran.

Har du möjlighet att lägga upp skärmdumpen här också?
*Stintan*
Just det här att uppkopplingen slutar fungera är det tydligen många som fått problem med. Bevisligen har vi fått det när vi varit inne här på Odla. Händer det mig igen så lär jag knappast våga gå in här förrän forumet är säkert.

Med supportens hjälp lyckades jag installera senaste versionen av F-secure och hoppas det håller skiten borta men under installationen larmade windowsbrandväggen om samma intrångsförsök.

[attachment=71150:sk_rmdump.jpg]
CillaM
Ser ut att vara att nån via odla försöker koppla upp sig via de serveruppkopplingar de hittar här, nåt spelliknande men som också kan leda vidare till allvarligare kapningar av internetlina.

Hittade detta men det kanske redan har blivit upplagt: http://home.mcafee.com/virusinfo/virusprof...aspx?key=902708
malcolm
Gjorde en sökning med F-secure som jag har via Telia säker surf, hittade inga obehagligheter.
*Stintan*
CITAT (CillaM @ 05-07-2012, 00:01) *
Ser ut att vara att nån via odla försöker koppla upp sig via de serveruppkopplingar de hittar här, nåt spelliknande men som också kan leda vidare till allvarligare kapningar av internetlina.

Hittade detta men det kanske redan har blivit upplagt: http://home.mcafee.com/virusinfo/virusprof...aspx?key=902708

Den länken fungerar inte!
CillaM
CITAT (*Stintan* @ 05-07-2012, 00:32) *
Den länken fungerar inte!

Märkligt för den fungerar utmärkt när jag klickar på den i ditt citerande svar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon