Jag har sett liknande hos mina egna pioner, efter att jag flyttade dem samt innan flytt då de stod på ett dåligt ställe och aldrig fick näring.
Min tolkning är att plantan inte "orkar" utveckla knoppen till blomma, eftersom detta kräver energi. Den överlever (dvs bladtillväxten är OK) men inte mer och orkar inte sätta blom. En planta som är nyplanterad tar energin till etablering i stället, men även etablerade plantor kan bete sig så om de inte får näring, står för djupt eller på annat sätt inte har bra förhållanden.
Står dina plantor djupt? Övre delen av knölarna ska inte vara mer än 5 cm ner i jorden, om pionen stått på samma ställe många år kan plantan "sjunka" ner i jorden. Prova då att platera om och sätta den grundare. Släng gärna ner en näve benmjöl i gropen så får plantan en extra skjuts.
Om den står lagom djupt, kan det vara näringsbrist. Just nu, dvs efter blomning anläggs nästa års blommor - det är alltså nu man ska gödsla inför nästa år. Prova att mylla ner lite kogödsel eller annat allsidigt näringspreparat, men helst med lite lägre halt kväve.
Står plantorna torrt/blött? Flytta plantan till en bättre placering.
Redigerat av KRT: 14-07-2012, 08:14
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|