Hej, Jag ser, det är aktiva kräftangrepp som gör att trädet ser ut att komma att förlora också större grenpartier. om det inte segrar över kräftan. Sådant sker också om än dock inte efter mänsklig behandling av grensår mm, utan av orsaker som är för komplexa för att förstå.
Jag förstår ambitionen att liksom en hårbuske på en människa "reda ut" grensituationen. Det är korsvisa grenar, skav och det är tätt på flera ställen. Men om vi resonerar om helheten här så finns ju mer än att trädet ska se välkammat ut:
- Om frukten är bra och god på trädet så gäller ju att få så mycket av den varan som möjligt. Själv skulle jag låta trädet vara obeskuret till dess att jag såg att frukten minskade i storlek eller drabbades av skorv eller liknande. detta pga att min erfarenhet är klockren: Träd som inte beskärs klarar kräfta bättre.
- Se på grensåren där de drabbar lite grövre grenar. Dessa kommer trädet förmodligen att förlora så småningom, så tänk bort dem som efter en "naturens beskärning". Såret på stammen ser ut att ta lite längre tid, men där finns också en risk för fortsatt angrepp.
- Skavande grenar är ju inte bra, men ofta reder vi ut alldeles för mycket och särskilt i starkt kräftdrabbade träd som inte är så stora som ditt, så är ett litet skav inte samma stora yta för svampen att sprida sig i, som en snittyta blir.
Det här trädet skulle jag själv inte tänkt på som ett jag behandlade för 50 år framåt, men ett som ska ge så mycket god frukt som möjligt. Och då gäller beskärning i mindre ved först när frukten börjar försämras. Skavet och ordan skulle jag bara betrakta som problem om frukten försämrades, och då är det ofta bättre att småbeskära i ung fruktved än att lägga större snitt i ett kräftsmittat träd.
Det gäller att mata kräftan så lite som möjligt. Och kräftan gillar träd som får mindre gren- och bladmassa för att det då försvagas, och den gillar snittytor, gärna så stora som möjligt. I övrigt gillar den ju snabbväxande träd också, som t ex vattenskottsbeskärningar ger.
--------------------
|