CITAT (LFN @ 15-07-2012, 21:47)

Nu drar jag upp en gammal tråd. Hoppas det är ok.
Har en rad med flera bollpilar som är ca 10år gamla, mycket fina och bollformade. Men - De tjockaste grenarna längst ner sänker sig mer och mer så nu är det bara max 1 meter fritt mellan marken och grenarna längst ner. Jag skulle gärna vilja stamma upp och ta bort de grenar som är längst ner, men det är ju samtidigt de allra kraftigaste och grövsta grenarna.
Jag vill ju absolut inte hamna i sitsen att träden inte tål denna kraftiga förändring och blir förstörda. Tål dom en sån kraftig uppstammning? Är det på våren när den börja bli grön som man ska göra detta i så fall?
Helt OK att ta upp en tidigare tråd. Bra tycker jag för då ser man vad du läst förut och behöver inte repetera!
Dessa tål uppstamning bra och om det är grövre snitt skulle jag göra dem nu när träden har så bra försvar som det går.
Lägg snitten utanför grenkragarna, och ibland är det svårt att se vad som är grenkrage på klotpilar. Då är det bättre att skära en bit ut och vänta ett eller två år, så ser du var grenkragen bullar ut och kan eftersåga strax utanför den.
Om du lämnar en bit är det bättre att lämna en som inte är för liten. det är svårare att eftersåga om det bara rör sig om några millimeter, än om man kan sikta och lägga snittet i en decimeterlång stump.
Redigerat av Cilla: 16-07-2012, 14:49