Hej
Otroligt snällt av dig att lägga ned denna mödan för mig!
Jag är oerhört tacksam.

Jag förstår vad du skriver mkt väl & ska lämna det i fred under uppsikt framöver, & hålla tummarna att det klarar av angreppen, el åtminstone klarar av att leva några år till framöver.
Jag har inget behov av att få det "välkammat" i estetisk synpunkt. Trädet står längst bort i en hörna mot skogsdelen av tomten. Jag hade tyckt det vart väldigt skoj om jag kan få den goda frukten på det ett tag till innan jag satt ett par nya träd som hunnit växa till sig lite.
Varje år framöver kommer kännas som en bonus.
Nu har de första frukterna börjat få röd färg. Det har gallrat sig själv en hel del. Var mängder med frukt i år.
Ska ev gallra det ngt till där det hänger 5-6 äpplen i klasar.
I övrigt ska jag låta det vara. Jag trodde innan att jag beskar trasslet för trädets skull men förstår nu vad du menar med att låta det vara p.g.a kräftsmittan.
Jag litar fullt på din erfarenhet & det låter logiskt allt jag läser som du skriver, men man ser det först efter att ha läst din text.
Jag kommer säkert bemöda dig & andra framöver med fler frågor. En dag i framtiden ska jag försöka ge tillbaka för all hjälp jag fått.
Jag har läst på din hemsida & kommer titta in där många ggr till.