Sk brevpack som är under 3 cm tjocka men mycket stadiga och bra har jag köpt in men använder dom bara till ett par sorters sticklingar, begonia och plectranthus, som är extra sköra. Beskriver dessutom i alla vinnarmail hur jag packar varorna och vill man ha bättre förpackning och betala lite mer för frakten så går det bra att säga till om det, men det händer väldigt sällan att någon gör det.
Vad gäller hemgjorda pappförpackningar så kan de vara mer till skada än skydd tycker jag. Har fått hem växter som varit mer eller mindre pressade mellan pappskivor, då anser jag att min packning fungerar bättre.
När det gäller portokostnaden tycker jag det verkar som kunderna ändå tycker att jag tar för mycket, får sämst betyg när det gäller just fraktkostnad.
Angående omdömen på Tradera så sysslar inte jag med hämndomdömen, har aldrig gjort. Klart det hänt att jag gett minus någon gång men då har det varit befogat inte för att hämnas. Viktigt är också att kunden hör av sig till mig först innan omdöme lämnas. Jag är ju ansvarig för varan till kunden fått den och har något hänt på vägen så måste man ju säga till för att få det uppordnat, inte ge mig negativt omdöme när Posten gjort fel!
Till sist måste jag hålla med Bassam, viktigast är att växten inte torkar bort på vägen. Jag har köpt en del växter som kommit med lite lös plast bara om själva rotklumpen och det anser jag vara för dåligt, dom är rätt torra då faktiskt. Jag stoppar alltid hela växten i plastpåse. Värsta var nog när jag köpte en brunnäva som kom mycket dåligt förpackad mitt i sommaren när det var varmt. Den var torrare än bra hö! Blev bara smulor av det ovanjordiska. Planterade ändå rotklumpen och den tog sig faktiskt, otroligt nog, men det var en näva det, en pelargon hade nog inte gjort det i det skicket.
Redigerat av Jultorpet: 17-07-2012, 00:06
|