Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Blåbärstryn vissnar, varför?
          tyffe
          Inlägg 16-07-2012, 21:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem nr: 22 514

Vår blåbärstry har varit jättefin hela sommaren, blommat och fått bär. På några dagar har den bara vissnat ihop och ser nu ut såhär. Vad kan ha hänt? Den har ju knappast fått för lite vatten med tanke på hur mycket det regnat...

Bifogad fil  IMG_0879__800x533_.jpg ( 452.38k ) Antal nedladdningar: 49

Bifogad fil  IMG_0880__800x533_.jpg ( 281.42k ) Antal nedladdningar: 46

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva 33c
          Inlägg 18-07-2012, 09:37
          Länk hit: #2

Gäster

Jag hade hoppats på att du skulle kunna svaret på detta Cilla : ) Jag har aldrig sett det heller. Jag har två såna här buskar sen slutet av 90-talet och de har aldrig haft någon form av sjukdom eller ohyra. Inte ens det där som många try-buskar brukar få när "bladen rullar ihop sig och nån äter på dem".
          Är den där busken planterad i år, eller sent i höstas? Om det är så, och den vore min skulle jag gräva upp den och se hur rötterna och planteringsgropen ser ut. När jag började intressera mig för trädgård köpte man alltid buskar barrotade, och det gick alltid bra. Sen kom de krukodlade, och då misslyckades jag ibland. Jag lurades av att busken fick gröna blad och såg så fin ut, men den hade inte etablerat sig i marken utan växte bara på den gamla jorden i krukan tills den inte räckte till längre, och så dog den av näringsbrist eller torka. Det märkte jag först när jag tog bort den döda växten, jordklumopen såg ut precis som när den planterades... Rotsnurr, eller att man inte fått ordentlig kontakt mellan jordklumpen och omgivande jord vid plantering, eller att den omgivande jorden inte var så lockande för nya rötter av nån anledning. Numer går det bra igen : )

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 12:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon