Jag hade hoppats på att du skulle kunna svaret på detta Cilla : ) Jag har aldrig sett det heller. Jag har två såna här buskar sen slutet av 90-talet och de har aldrig haft någon form av sjukdom eller ohyra. Inte ens det där som många try-buskar brukar få när "bladen rullar ihop sig och nån äter på dem". Är den där busken planterad i år, eller sent i höstas? Om det är så, och den vore min skulle jag gräva upp den och se hur rötterna och planteringsgropen ser ut. När jag började intressera mig för trädgård köpte man alltid buskar barrotade, och det gick alltid bra. Sen kom de krukodlade, och då misslyckades jag ibland. Jag lurades av att busken fick gröna blad och såg så fin ut, men den hade inte etablerat sig i marken utan växte bara på den gamla jorden i krukan tills den inte räckte till längre, och så dog den av näringsbrist eller torka. Det märkte jag först när jag tog bort den döda växten, jordklumopen såg ut precis som när den planterades... Rotsnurr, eller att man inte fått ordentlig kontakt mellan jordklumpen och omgivande jord vid plantering, eller att den omgivande jorden inte var så lockande för nya rötter av nån anledning. Numer går det bra igen : )
|