Filippa som med afrofrisyr på stam - kul liknelse (jag har afrikaner i släkten med alla slags hårtottar och krull och naturliga rastafrisyrer och Filippa passar på alla). Jag brukar likna Filippa vid en dam med vind i hårtestarna.
Men om nu kronan är burrig så är blommen desto skarpare. Starkare äppelblommor tror jag inte finns, som porslinskoppar vända strikt uppåt, utan flims. Sedan faller de likadant, resolut och med hela blomblad.
Ju mer man läser om kräfta desto fler faktorer lägger man in, och desto mer smyger sig tvivel på också. Jag har inte sett många lyckade försök att skära bort kräfta även om det är klassikern. Men i din situation där det är en sort som normalt klarar sig utan och som visar sår på mörkare och fuktigare området vid låga grenar, kanske det är bra att skära bort ändå.
Sätt gärna in bilder, gå sedan på känn. Det finns mig veterligen ingen exakt vetenskap i detta och du känner redan till de viktigaste faktorerna.
En sak är dock klar: Bränn grenar direkt elelr ta bort dem utan så mycket dröjsmål.

EN äldre Filippa från
http://liberhortus.blogspot.se/2007/08/hr-...eltrdet-av.html
Redigerat av Cilla: 20-07-2012, 21:01