|
Mia i trädgården
20-07-2012, 13:09
Min stackars Filippa har det lite tuft m sjukan i år... Kräfta har hon sedan tidigare (flera år) men i år ser jag att hon har fått skrov o grentorka. Dessutom står hon inträngd i ett hörn mellan en mur som är 1,2 m hög o lika hög lindhäck. så det är både trång, fuktigt o mörkt.
Jag har dock försökt mitt bästa att göra det lite gott för henne m gröngödning under hela kronan (honungsört), stödbevattning under våren/försommaren m.m. så tillväxten i år är minst 40 cm. Övervallningen av kräftangrepp är ganska bra, verkar som övervallningen är snabbare än kräftangreppet på några ställen, på andra ställen är kräftan snabbare. Angreppen är max 4 cm stora på mindre grenar (går delvis runt grenen på ett av grenarna som jag behöver ta bort pga krock m muren)
Jag behöver gallra de lägsta grenarna eftersom de nu vuxit så de krockar med både häcken resp muren.
Frågan är om jag skall göra det i år för att kronan skall bli luftigare för att motverka skorven, eller skall jag låta vara pga kräftan o låta trädet hinna komma ifatt kräftan? De nedersta grenarna måste bort någon gång, i år el nästa.
Vad rekommenderar ni? Vad skall jag prioritera?
Grentorkan har jag redan tagit bort, några små grenspetsar som jag beskar ner m ca 15 cm friskt ved.
Tips?
Och du är säker på att det är Filippa du har? Inte så vanligt med kräfta på den.
Låter som ett trångt ställe. Är trädet ungt och redan slår i sidorna? Då är Filippa inte heller någon höjdare förstås, för den vill inte växa smalt och upprätt utan lågt och brett. Kanske inte kommer över häck och mur under överskådlig tid eller inte alls?
Om att beskära för skorv eller låta bli för kräftan: Jag skulle se kräftan som en egen beskärare och stå ut med skorv på äpplena och därför avstå från egen beskärning för att lufta kronan.
När det är lämpligast att beskära för att stamma upp och undvika mur och häck går inte att säga utan att ha sett trädet. Kräftan talar emot närapå all beskärning, men om de lägsta grenarna är de som drabbas mest talar det för beskärning eftersom trädet då satsar mer på kronan däruppe, som kanske är friare från instängd, fuktig luft. Och annat som talar för är att snitten blir större för varje år man väntar, men å andra sidan har trädet snart växt klart för denna säsong, men å tredje sidan så kommer ju nästa växtsäsong till JAS innebär ytterligare lite större snitt...
Lägg in bilder så kan du få mindre å ena och andra sidan-råd!
Mia i trädgården
20-07-2012, 19:52
Jo, det är en Filippa,"bra gjort" att få kräfta på den ?!?  Jag köpte Filippa specifikt för smaken, o visste inte då att hon är lite svår att beskära eftersom hon väljer att bära frukten på spjut, det blir lätt afro-frisyr på stam Imorgon försöker jag ta bilder o lägga upp dem här så blir det lättare att se. Skall även kolla om inte all kräfta sitter på de låga grenarna, jag tror faktiskt det, de har det väl fuktigare än de högre upp i kronan. Missade att skriva att på tredje sidan av trädet är en gång, så stackarn har egentligen bara en sida att växa obehindrat på.... Vi planterade trädet för 8 år sedan, tyvärr innan jag var påläst om behoven av både "space" o luftomsättning. Jag återkommer! Tack så länge
Hej
Det är lätt att vi bekämpar svamp sjukdomar: 1 beskära bra på riktigt tid. För att solen och luften kommer bra inom träd. 2 ta bort nedre grenar. 3 klippa skadad små grenar så om grenar skadad Om skadan var att längden av 5cm, vi måste klippa grenar till 8cm. 4 du ska bränna av beskärning resten. 5 på stora grenar skrapar sår och sterilisera dem. 6 ta bort ogräs. 7 skötsel bra. H.Bassam
Filippa som med afrofrisyr på stam - kul liknelse (jag har afrikaner i släkten med alla slags hårtottar och krull och naturliga rastafrisyrer och Filippa passar på alla). Jag brukar likna Filippa vid en dam med vind i hårtestarna. Men om nu kronan är burrig så är blommen desto skarpare. Starkare äppelblommor tror jag inte finns, som porslinskoppar vända strikt uppåt, utan flims. Sedan faller de likadant, resolut och med hela blomblad. Ju mer man läser om kräfta desto fler faktorer lägger man in, och desto mer smyger sig tvivel på också. Jag har inte sett många lyckade försök att skära bort kräfta även om det är klassikern. Men i din situation där det är en sort som normalt klarar sig utan och som visar sår på mörkare och fuktigare området vid låga grenar, kanske det är bra att skära bort ändå. Sätt gärna in bilder, gå sedan på känn. Det finns mig veterligen ingen exakt vetenskap i detta och du känner redan till de viktigaste faktorerna. En sak är dock klar: Bränn grenar direkt elelr ta bort dem utan så mycket dröjsmål.  EN äldre Filippa från http://liberhortus.blogspot.se/2007/08/hr-...eltrdet-av.html
Mia i trädgården
22-07-2012, 13:40
Filippa 8 årSå, nu har vi lyckats både ta bilder på Filippan o få in dem här. Svårt att ta bilder så trädet syns, eftersom häcken i bakgrunden ger en grön vägg. Jag försökte hänga upp lakan för att få något bättre kontraster, vet inte om det blev så mycket bättre ;-) Jag passade på att rensa bort humle som växter längst muren bakom trädet, samt upp i trädet, samt några höga malvor, m.m. klippte också häcken så det blir mer utrymme mot trädet samt inte lika hög. Det blev genast mycket luftigare, men krock-problemet kvarstår mot muren, häcken o att trädet växer över gången på låg nivå. Hon får dock gärna växa över gången högre upp för att bilda lite tak. Jag tänkte senare flytta några höga Getramsa som står i hörnet muren/häcken. Då blir det ytterligare luftigare. Bilderna visar trädet fr två håll, samt närmare bild vid muren. Lägger också in en bild på kräftan samt ett av ympen. "Gropen" uppe på är pga att jag har ympat nära stammen. Ympen har tagit sig fint så jag räknar med att de växer upp o fyller ut kronan. Det är minst 4 ymp på olika grenar i "gropen". Trädet saknade mittstam så ympen kommer att ersätta de tidigare grenarna o växa i samma riktning som tidigare. Som det är nu växer några små grenar inåt i kronan o några skaver mot varandra. Skall jag låta dessa vara el ta bort dem för att undvika skav? Några kloka råd? Alice ca 25 år (liten för sin ålder pga mycket dålig tillväxt de första 8 åren)Jag passar på att lägga in en bild på min Alice också (min man skäms lite över den oklippta gräsmattan ;-) Jag fick rådet att hålla henne låg för att underlätta plockning av frukt, men jag ångrar mig lite nu. Jag vill hellre låta henne växa upp o få ett högre träd o att jag får plocka fr stege. JAg tycker högre äppelträd är vackrare, och halva njutningen är att titta på träden året om. Så har ni några kloka råd för att få en snygg krona på Alice? Även på detta träd jag har ympat nära stammen inne i kronan o de har tagit sig fint så de kommer att fylla ut kronan inifrån. Just nu är kronan som en tratt m spetsen nedåt. Hur gör jag bäst för att få formen tvärt om m bredare bas än topp? Sälgen som står till vänster om Alice måste jag nog ta ner för att ge Alice mer plats, men körsbärsträdet får hon slås med, jag vill inte ta ner körsbärsträdet. Kan dock hålla dem isär med lite försiktig beskärning även om det inte är optimalt. Cilla: Har du tips på bra skrifter att läsa om kräfta? Jag är inte heller övertygad om att det bästa är att skära bort, eftersom hela trädet är smittat. Om det bara vore lokalt vore det rimligt... skulle vara kul att läsa lite mer om det. Det jag har hittat hittills är vara "Klipp bort, o rengör verktyg" Har du annan intressant läsning om fruktträd att tipsa om? Det får gärna vara fakta inriktat o detaljerat, sånt tycker jag är smaskigt! Typ beskärning (nya rön?), sjukdomar o ohyra mm. Jag älskar hur du beskriver olika träd, som om de var personer du var välbekant med ;-) Tack så länge Nyfikna Mia filippaÖst.jpg filippaKräfta.jpg filippaNorr.jpg filippaVästMur.jpg filippaYmp.jpg [attachment=71521:aliceSydv_st.jpg]
Hej
Det är svårt att bekämpar men jag ska skicka till dig, vad mina böcker och utbildning säga:
1 Svampar gömmer sina sporer i vinter på skadad blad och sår. så på hösten kan du samla blad och bränna dem, och skrapa sår och desinficera dem.
2 du måste kompletera med kemi undre våren: du kan spreja på bekämpning som inne håller koppar eller svavel: a spreja först när blir gröna knoppstadiet. b spreja andra gång när kommer rosa knoppstadiet. c tredje gång När du når den sprutade frukten till 1/3 del av sin volym. d fjärde gång i augusti.
Obs du har 3 alternativ: 1 Bli av trädet för att inte smittar andra. 2 bekämpa hård. 3 om du samlad skadad blad under hösten och bränna dem och göra plöja under vinter för att sporer ska bli under marken och ska ha inte chansen att komma igen, och skrapa sår, du ska bli fri från 95% av skada.
H.Bassam
Mia i trädgården
23-07-2012, 20:02
Tack för ditt svar Bassam.
Mia i trädgården
06-08-2012, 12:52
Jag puffar upp min fråga, nu när jag ser att du är igång och ritar igen Cilla ;-) om du orkar ge mig lite råd hur jag skall få bra form på dessa princessor. Tyvärr har de vuxit till sig innan jag fick kunskap o intresse för deras behov... men det är inte för sent tror jag.
Bilderna är i lite olika format, såg att bilden på Alice låg bara som länk medan de andra syntes direkt... vet inte om det är samma sak för er andra men hittar ni inte Alice så kolla efter en länk längst ner i texten. Tack så länge
Hej Mia, Just det ja, den här ville jag gärna svara på också!
Ser bilderna på Filippan. Det är ett gulligt och gott växande träd, fullt av livskraft och hopp.
Filippa har ett brett växtsätt, som du säkert sett hos andra exemplar. Det har också en enastående förmåga att bära tyngd på grenar som så småningom blir helt horisontella. Segt virke i denna dam. Detta innebär dock att du måste planera för att stamma upp en hel del och dessutom prioritera uppåtväxande grenar i de du spar över stig och mur.
Spar lite lägre grenar där det fungerar att ha dem låga och vidsträckta, som blir ca 6 meter ut från stammen i vid förgrening. En assymetri i nedre kronan där den är högre vid stig och mur och lägre på andra ställen går utmärkt. Däremot funkar lite sämre att stamma upp superhögt överallt, eftersom Filippan inte blir så hög. Å andra sidan - hon går mycket frukt ändå så det räcker...
Om kräftan: Om de flesta av kräftsåren ser ut som det du visar i närbild skulle jag ha gott hopp. Trädet ser ut att segra, övervallningen är kraftigare än kräftans förmåga att öppna. Dessutom är Filippa ju inte så benägen att duka under av kräftan så jag skulle satsat på att hålla tillväxten fortsatt god, som du gör, med luckring, gröngödsling mm. Kräfta kan faktiskt ge upp, åtminstone i sorter som inte är så benägna och med ägare som vet hur man stärker trädets tillväxt. Fortsätt att satsa på att hålla jorden lycker och där du kan, gröngödslad så att tillväxten och livslusten (vitaliteten) fortsätter.
Om luftning: Det ser heller inte så trångt ut som jag befarade. Men jag förstår att du behöver stamma upp trädet, dvs kronan behöver börja högre upp. När den gör det blir det också luftigare. Det du planerar och har gjort i övrigt, dvs gallrat ut i markvegetationen, tror jag också har betydelse. Det blir en mindre fuktig och mindre gynnsam miljö för kräftan.
Själv skulle jag jag struntat i det som ser oordnat ut och bara satsat på uppstamning under ett par år. I alla fall av det jag kan se. För att kunna avgöra helt skulle jag behöva kliva upp i trädet och se om det finns strukturer som inte kommer att hålla om några decennier, dvs dåliga grenvinklar när trädet försökt satsa på flera toppar t ex.
Beskärningen behöver inte, om frukterna inte är pyttesmå, ha som syfte att gallra. Den kan under några år ha som syfte att undvika att behöva göra större snitt i framtiden. Att lyfta kronan och att få växtplatsen optimal för att trädet ska klara att mostså kräfta i stamsnitt.
Ett par av de lägst sittande grenarna ryker alltså. Noggranna snitt utanför grenkragarna vid stammen, kapa en bit ut först så att ingen fläkning uppstår. Bra japansk såg. Torr dag. Välj ett par som är grövst och som du vet måste bort i framtiden.
Är det minsta svårt att se grenkragarna, lägg snittet en halvmeter ut. Ser bedrövligt ut men gör så att grenkragen bullar ut lite och blir mer tydlig nästa eller nästnästa år.
Så skulle jag med dagens kunskap gjort i alla fall. Vem vet vad jag kommer att göra i framtiden... Kunskaperna om detta har sina begränsningar!
Nu såg jag en bild på Aliceträdet. Vilken fantastiskt lyckad gröngödsling med lupin!!! Så väl lupinerna tagit sig, så vackert det blivit på marken och se tillväxten och bladställningarna på trädet! Jag kan gissa att bladen är spänstiga som grovt papper. Härligt att se. (Och föranleder mig en fråga - kan jag få använda bilden på mina kurser, powerpoint, inte i tryckta material? Med din byline förstås. Om du godkänner behöver jag en större bild med fler pixlar. Maila info@tradvardskolan.se.)  Jag behöver lite mer info för att kunna svara dig vettigt. 1. Det är något med stammen och de lägsta grenarna här som jag inte förstår helt. Kan du vika undan lupinerna lite och fota hur stam och lägsta grenarna ser ut från ett par håll? 2. När man ska bedöma hur mycket man kan gallra behöver man (jag) se mer än trädets profil. Om du ser trädet som det "ser" sig själv, dvs med ryggen mot stammen och fotar rätt upp i åtminstone dessa vinklar, hur ser det ut då? 3. och 4. Assymetrier och ev lutning på stam mm måste ses innan man säger något om beskärning. Kan du fota från dessa håll? 5. Detta ser ut att ha varit gamla toppartiet, som kanske fått sig en liten knäck eller omdisponering pga beskärning, och nu i bild kanske ligger mer till bäster. Kan du ställa dig vid stammen och fota, kliva upp ett par grenar och fota så att man ser hur trädet försökt återställa topp? 6. Här ser ut att ha varit två snittställen efter beskärning med ambition att hålla trädet nere. Ser inte ut att ha gjorts särskilt grova snitt men trädet har ju satsat på att öka topptillväxten. (Träd som toppas blir ännu mer toppdominanta, dvs satsar ännu mer på att återfå toppar.) Ser busenkelt ut att gallra, ta lite i JAS under tre säsonger så har du i det närmaste normal tillväxt och växtsätt igen. Kan du fota snittställena så man ser skottillväxten här?
Mia i trädgården
07-08-2012, 11:34
ÅHHHHHHHH, jag blir så lycklig av dina svar, och ivrig att jobba också!! Hinner bara skumma som hastigast just nu, men jag sätter mig i lugn o ro sedan o låser i detalj, och återkommer säker m frågor. Visst blev det bra med lupinerna... undrar vem som gav mig inspirationen ;-). De är från fröer jag satte för 2 somrar sedan, så de har vuxit bra. Jag tog en bild m mobilen när de blommade, var så fint. Skall se om det är tillräckligt bra kvalitet så får du gärna använda den.
Regnet öser ner hela dagen idag, så jag får hålla mig fr att jobba med dem, men snart är det soliga dagar och med min sprillans nya gren/kvistsåg av känt märke S***Y så kommer det att blir en fröjd att jobba efter dina rekommendationer o beskrivningar!
Jag återkommer m fler bilder!
Tusen TACK!
Hej
Varför överdriver problemet: Vi kan lösa problemet enkelt A Svampsjukdomar bättre: vi kan behandla dem så: 1Vi kan bränna avfall på hösten. 2 Vi ska sterilisering sår. 3 träd behöver gödningsmedel Fosfor och kalium för att stärka träd kropp mot sjukdom och insekter.
B Beskärning:
Du kan står bredvid träd och bestämma själv, vilket form vill du ha, sedan kan korta eller ta bort grenar, det beror på vilka form vill du ha.
Obs
Du måste våga göra, om du gör fel, det händer ingenting, Fega lär ingenting.
H.Bassam
Mia i trädgården
12-08-2012, 10:16
Nu har det varit tillräckligt m uppehåll för att ta kompletterande bilder, här kommer de: 1) + 3 + 4) Stammen o förgreningen fr vänster,o fr höger sett fr när man står framför trädet o tittar aliceVänster.JPG aliceHöger.JPG Den bakre grenen har ett kraftigt kräftangrenn (som jag skrev om förrut). Förra året bryggympade jag den. Ympen tog men dog sedan pga kräftsmitta, så jag tog bort dem. Jag hade tänkt göra ett nytt försök i år enl din rekommendation, cilla, m filippa ymp o långt fr kräftangreppet, men jag har inte hunnit o såg att Alice började valla över så jag satsade på att öka tillväxen i hopp om övervallning. Övervallningen har börjat, men frågan är vem som vinner, Alice el kräftan. Den grenen vet jag inte om jag kan räkna med alltför länge till, vad tror du? Kräftan fr vänster aliceKräftaVänster.JPG Kräfta fr höger aliceKräftaHöger.JPG 2) Bilder upp i kronan, inte helt lätt att få bra bilder, vårt objektiv är inte så vidvinklig. Hoppas du fattar något. ;-) Alice mitt upp i kronan, förra årets ymp syns mitt i bilden, ympen syns bättre på bild längre ned. aliceMitt.JPG Alice upp i kronen åt vänster aliceKronanVänster.JPG Alice upp i kronan åt höger aliceKronanHöger.JPG 5) Ympar som är tänkt som ny topp. När jag ärvde trädet hade det en massa grenar rakt upp. Vissa är kvar, vissa har jag försökt gallra, några ersattes m ymp. Svårt att få en bra bild på hela mittpartiet. Toppymp satta våren 2011, rött snöre lagt på ympen för att visa . Väldigt bra tillväxt, är nu ca 1 m höga. Skall jag göra något m dessa nu? aliceToppymp.JPG Flera ympställen finns i toppen på Alice. När jag skulle ympa hade jag bara rekommendationen "nära stammen o ljust", och så blev det. Vilka placeringar på ymp brukar du rekommendera? Några av ympen, bl a den på framsidan ganska långt ner som syns på annan bild, satte jag för jag tog bort en gren m kraftigt kräftangrepp länge ut på grenen. 6) Gamla snitt för att hålla ner tillväxten (som jag kanske ångrar nu? ;-) Snitt på vänster sida aliceSnittVänster.JPG Snitt på höger sida aliceSnittHöger.JPG Tack så länge
Mia i trädgården
12-08-2012, 10:22
Hej igen Gör ett nytt försök m att komplettera mitt inlägg, fick inte ha så många bilder på samma gång... här kommer en fråga om Filippan Filippa fråga: låter klokt m dina råd om Filippa o 2 olika symetri, högre över mur o stig, o lägre över gräsmatta o häck. Frågan är hur jag skall välja grenar att ta bort nerifrån. som du ser av bilden nedan är det många greninfästningar på kort del av stammen = alltför stor påfrestning i framtiden om alla är kvar?. De är ca 1 meter upp fr marken. Vilka skall jag välja att ta bort resp behållla? Vissa är mer uppåtväxande vilket är att föredra. Som du ser så är det en kal del på stammen för att sedan hitta fler grenar, liksom i 2 våningar m grenarna. lite lustigt tycker jag. Samma här att det är flera ymp som tagit sig fint i toppen fast de syns inte så bra här. filippaNedreGrenar.JPG
ALICETRÄDET: Hej Mia, bra bilder och mycket gott finns att säga om din trädvård! Nu delger jag först några av mina tankar, sedan ska jag försöka svara på dina frågor också! :-)  L? = Lutning, inte så svår men om det är stor tyngd ovanför, t ex med horisontella grenar så bör man lätta dessa för att inte lutningen ska öka år från år. Bästa sättet att lätta träd i denna ålder brukar vara att prioritera uppåtriktade grenar och år från år ta bort några grenar som växer utåt och i nederkant av de uppåtriktade. Men så länge som kräftan har visst grepp som i denna individ, så kan man lätta genom att kartgallra frukten hårt där det tynger utåt i lutningens riktning. K? = Är detta kräftangrepp, lätta och lite svårare? Det ser ut som att kräftan i trädet har velat ge sig på snittytor och små skador, t ex som här i grenbarkåsen mellan de två krongrenarna. ? = Stambasen. Den är man som trädtok alltid intresserad av att se. Du kan kika själv. Vik undan lupinerna och se hur det ser ut där.  KÖ = Kräftsår som trädet övervallar. Ganska stort sår om kräftan vinner, men trädet har ju gröngödslats väl och borde därför vinna! T = Detta är årets tillväxt i den här kräftöppningen, och den är god. Sant att öppningen är stor och att kräftan fortfarande är aktiv, men grenen som växer ifrån sidan och ut (till vänster i bild) hjälper till med övervallningen. Jag skulle behållit full styrka i den, dvs inte reducerat den. Sedan skulle jag inte ha bryggympat mer. Dels är det mycket svårt att få sådana att överleva i och nära ett kräftsår, och dels är det ytterligare ingrepp som kräftan gillar. X = Det här är väl ett skkuggat och ganska fuktigt ställe i kronan ser det ut som. Jag skulle inte bekurit så myckt i år eftersom det är så enormt fuktigt och därmed ett bra år för kräftan, men jag skulle nog nupit bort blad här för att lufta lite. Dock, spendera inte så mycket tid med det - det viktigaste med att gröngödsla gör du redan. Hellre spendera tid på att utöka cirkeln en liten bit till i de riktningar det låter sig göras av praktiska skäl, och luckra ännu lite större yta för näringsupptaget. Hjärta: Bra snitt. ett av flera bra snitt jag sett i dina bilder! Det är orättvist att du fått kräfta i denna, men tyvärr har jag lärt på senare tid att Alice ska vara en av de känsliga.  Y? = Är detta ympningen som ska försöka återställa förlorad topp? Hjärta: Bra lagt snitt, ser ut att vara lagt i år. Övervallningen har inte startat, och med unga starkt kräftsmittade träd som detta skulle jag troligtvis inte beskurit alls utan fortsatt att satsa på gröngödsling och att utöka det luckrade området. Att trädet har tillväxt och kan vinna över kräftan är viktigare än att grenar som pekar inåt mm tas bort. Hjärta men K = Bra lagt snitt, och ändå har kräftsvampen knackat på. Trädet ser ut att klara detta men att kräftan väljer just grenkragar och tidigare snitt säger något om att upphöra med beskärning under en tid. Jag har sett kräfta bli passiv i träd, och det har i stort sett alltid varit i träd som inte beskurits på en längre tid och/eller som gröngödslats. Jag skulle litat på trädets egen förmåga att utveckla toppartier och inte gjort så mycket mer åt detta. I år skulle jag inte heller beskurit de ympar osm du lyckats med att sätta in. De kan beskäras senare utan att det blir stora snitt, och nu gäller att inte mata kräftan mer.  Den här typen av erfarenheter gör vi alla vid beskärning. Dvs vi lär oss hur träden svarar på vår beskärning, och på hur våra syften med beskärningen kunde fyllas med den beskärning vi gjorde. Här ville man i ett hyfsat ungt, kanske 20-årigt äppelträd hålla ned det i höjd. Beskärningen var försiktig. Så här blev trädets svar (just på den här bilden) och resultatet. Blåa streck: Här växte två grenar som togs av. Röda streck med R: det här är ett träd som inte vuxit till sin fulla höjd, och det "vet" det om. På två säsonger satsade det mer än det skulle gjort på dessa två uppåtriktade grenar. Trädet har störst nytta av bladen här och kan bäst utveckla grenar i yttre och övre kronan, och återställer därför "skadan" som det åsamkades genom att än mer utveckla toppar. (Detta oavsett om det är vattenskott eller lkångskott, som det troligen är här.) T = Tyngd- och dragkrafter blir större utåt och nedåt, än vad trädet hade planerat för. Knäckriskerna blir tillfälligtvis lite högre. HB = Det blir högre belastning på grenarnas infästning här. Åtgärd: Ångra ingenting, det finns ingen som beskär sitt träd för att nå andra resultat än man önskat sig. Men lär om.
Alice växer ganska länge som ett topporienterat träd, och jag tror att det gör det till ett som är ganska bra för att göra lite smalare och dessutom med stort utrymme under kronan. Man kan beskära en hel del underst och ändå få ett träd med krona som bär mycket frukt, och därmed också få stort utrymme i trädgården. Med ett "Alice-tak" över, eftersom det är fråga om sorten Alice. Du frågar: Flera ympställen finns i toppen på Alice. När jag skulle ympa hade jag bara rekommendationen "nära stammen o ljust", och så blev det. Vilka placeringar på ymp brukar du rekommendera? Några av ympen, bl a den på framsidan ganska långt ner som syns på annan bild, satte jag för jag tog bort en gren m kraftigt kräftangrepp länge ut på grenen.Om man ska börja ympa så är nära stammen, högt i trädet och ljust en bra rekommendation. Men i det här trädet skulle jag inte "opererat" så mycket på några år, till dess att jag fått bukt med kräftan. Just i ympar tycker kräftan mycket om att vara. Och som du ser så vill det här trädet så själv mycket gärna ha toppar, så det kommer att skapa detta alldeles själv. Håller de ympar du gjort och fått så bra fräs på kommer trädet att se till att de växer på ett bra sätt alldeles utan din hjälp.
CITAT (Mia i trädgården @ 12-08-2012, 11:22)  låter klokt m dina råd om Filippa o 2 olika symetri, högre över mur o stig, o lägre över gräsmatta o häck. Frågan är hur jag skall välja grenar att ta bort nerifrån. som du ser av bilden nedan är det många greninfästningar på kort del av stammen = alltför stor påfrestning i framtiden om alla är kvar?. De är ca 1 meter upp fr marken. Vilka skall jag välja att ta bort resp behållla? Vissa är mer uppåtväxande vilket är att föredra. Som du ser så är det en kal del på stammen för att sedan hitta fler grenar, liksom i 2 våningar m grenarna. lite lustigt tycker jag. Samma här att det är flera ymp som tagit sig fint i toppen fast de syns inte så bra här. Först: Njut. Se så vacker ditt Filippaträd är från den här vinkeln också! :-) Och nejdå, visst skulle den klara att ha de här grenarna kvar. Filippa växer gärna med en bit mellan grenvarven och i "stjärnform" som detta. Fläks bara om man gör misstaget att beskära kronan på sina uppåtriktade grenar så att det blir för mycket horisontellt. Men du behöver kunna gå och sitta under och trädet behöver för egen del också lite luftigare och därmed torrare omgivning, eftersom det ovanligtvis drabbats av kräfta. Nu minns jag inte åt vilka riktningar mur och häck riktigt är, men här är ett exempel på hur man kan tänka. Både i fråga om hur mycket man i ett starkväxande ungt träd kan stamma upp per år, och hur man kan tänka om var man börjar.  1 är år ett: Två av de lägst sittande stamgrenarna. Skär en torr dag i juli, augusti, september. Såga först av grenarna en bra bit utanför grenkragen så att det inte uppstår fläkning när du väl skär där snittet ska ligga. Vass japansk såg. Notera sedan att grenkragarna tycks ligga ganska långt ut. De gör ofta det på starkväxande Filippa. Är du osäker, lägg hellre snittet en liten bit för långt ut än för långt in. Man kan alltid lägga snittet strax utanför grenkragen om man sparat den, för den bullar ut om man lämnat liten tapp. Har man skurit in i den måste trädet övervalla från ett svårare läge. 2 är år två: Samma tid, skarp japanskt tandad såg. T ex en stamgren och sedan andra yngre grenar som växer i underkant på de grövre och har riktning nedåt eller utåt (som i framtiden blir nedåt).
Jo förresten, om att återställa topp där någon "skålat ur" trädet eller det av annan anledning inte har gren och blad i centrum av kronan: Istället eller som komplement till ympning och beskärning, kan man sträcka.
Man kan i stort sett omdisponera hela kronan genom att sträcka grenar dit man vill. Jag använder den metoden oftast med yngre träd under 30 år som har smal, tät och upprätt krona där jag måste ta bort en hel del om jag hade valt beskärningsmetoden.
Istället för intensiv beskärning har jag spänt ut kronor med rep och lakansband. På samma sätt kan man göra om man vill återställa topp. Man kan sträcka någon eller några grenar upp som växer centralt men i annan riktning, ofta genom att binda till någon annan gren.
I min egen trädgård hade förra ägaren sträckt upp de lägst sittande grenarna på fruktträden på flera ställen. Flera träd var mycket svagväxande och han visste säkert att om han tog bort de grenar som satt i vägen där han skulle gå, så skulle de inte ersättas av bättre växtlighet högre upp - och trädet därmed ge färre frukter.
Så i stort sett alla träd hade breda gummiband och uppbindningar av sina lägsta grenar... Lite BH-känsla, men man vänjer sig. Till dess man jordförbättrat för träden så att de växer och man kan ta bort de lägsta och trädet orkar ge mer högre upp!
Jag håller inte sträckningar under hela året, utan sätter an dem i maj och tar bort i september till dess de har en riktnning som är bra. Stöttar, spänner och stagar man alltför mycket blir det underliga rörelser i trädet och dessutom så växer grenarna som om de skulle ha stödgips hela livet.
Mia i trädgården
13-08-2012, 18:22
;-), vilka fylliga svar! Hade jag inte vetat att jobbar med trädfrågor hade jag kunnat gissa på lärare/pedagog, så pedagogiska och utförliga dina svar är, med en uppmuntande och positiv ton! Då vågar man som "elev" fråga o testa sina kunskaper! Jag gillar hjärtanen på snitten! Alice: Är det kräftangrepp du tänker på att jag skall titta efter på stambasen? Det fanns 2 håligheter i barken som jag inte sett förrut/förra året. De har jämna kanter, så det såg inte riktigt ut som kräftangrepp när det blir frasiga kanter. Gråsuggorna gillade att mysa där, fast nu fick de flytta. Jag får hålla ögonen på dem o kan försöka hålla bort lupinerna lite så det blir mindre fuktigt nära stammen. Ympen du markerade är inte de som ligger högst, utan de som är i bild m lakan bakom ( så de skulle synas). Deras infästning syns tyvärr inte i någon av bilderna, men de växer med enorm kraft. Jag väntar m att ympa mer, nu har jag fått in de ymp jag velat ha. De är från ett träd i närheten m supergoda äpplen, o där det finns risk att de tar bort trädet. Så jag ville få in det i mina träd innan det var för sent. Förvånande är att ympen o snitten för dem har klarat sig medan de mycket mindre snitten inne i kronan har drabbats, som du också märkte. Är det kanske för att ympen/ympsnitten ligger mer luftigt o ljust än de längre ner i kronan där fukten håller sig kvar längre?! Då satsar jag på mer gröngödsling de närmaste åren o mindre på beskärning mm tills kräftan lugnat sig. Är det mer i gröngödsling jag kan göra nu eller börjar det bli för sent på säsongen? Det blir inte många äpplen kvar, Monilian tar många. Jag plockar bort varje dag men hittar hela tiden nya m angrepp. trist men vädret har helt klart varit på kräftans o Monilians sida i år. Filppa: Tack för tipsen, då satsar jag på att höja kronen på ett liknande sätt. Då följer hon "normen" m att ha lite space mellan våningarna med grenar, och ha dem stjärnformade runt stammen. Din beskrivning passar perfekt. Kul att de olika träden har sina egenheter, liksom hennes knixiga sätt att böja en gren 90-180 grader utan anledning och fortsätta växa. Krockade grenen m något kan jag förstå att de byter riktning, men hon gör lite lite spontant, liksom för att liva upp stämmningen o kronan ;-). Urskålningen rättar till sig mha ympen som är på gång, skall bli spännand eatt följa. Var lär du dig de olika äppelsorternas växtsätt o preferenser? Är det erfarenhetsmässigt el har du tips på bra litteratur? Har du tillfälle någon gång vore det kul om du lade ut bilder på uppbyggnadsbeskärning av unga träd, t.ex. en bildserie m beskrivande text. I litteraturen finns teckningar som visar, men det vore givande att se verkliga träd! Tack igen!
Hej Svampen sporen läger i skadad delar, så det är viktigt att ta skadad delar och bränna dem, men på skadade grenar kan du klippa dem under drabbade området med 10cm. underr hösten kan du samla alla blad och bränna dem plus om kan du plöja marken under vinter och ta bort ogräs, man kan inte få resultat på en gång men resultaten kommer på kommande år.
Obs 1 Ympning: om man ympar på rätt sätt med bra grenar och tid, så ska man lycka med ympning.
2 Beskärning: finns två metoder: A För att få bra grönskar: man behöver ta bort skadad delar och grenar som korsa andra plus minska grenar och längden av grenar ibland. B för att få bra grönskar och frukt: här behöver man vet vilka delar som bär frukt och hur mycket behöver man korta eller ta bort av dem,
H.Bassam
Hej Mia, Bra om du har nytta av svaren. Jag driver TrädvårdSkolan, jobbar både praktiskt och med utbildning kring träd. Kom med på våra kurser, de är fulla av diagnostik och beskrivningar av vad man kan göra!
Alice: Är det kräftangrepp du tänker på att jag skall titta efter på stambasen? Det fanns 2 håligheter i barken som jag inte sett förrut/förra året. De har jämna kanter, så det såg inte riktigt ut som kräftangrepp när det blir frasiga kanter. Gråsuggorna gillade att mysa där, fast nu fick de flytta. Jag får hålla ögonen på dem o kan försöka hålla bort lupinerna lite så det blir mindre fuktigt nära stammen.
Ja, kika efter allt möjligt. Om grundstam är starkare, lika starkväxande eller mer svagväxande än sorten. Att jordnivån där inte förändras, framför allt inte fylls på. Hur ev håligheter och annat utvecklas. Hur barken ser ut och vilka som bor där. Det är inte vanligt med kräftangrepp vid stambasen men följ då och då det som sker där. Det enskilt mest centrala delen i trädet.
Ympen du markerade är inte de som ligger högst, utan de som är i bild m lakan bakom ( så de skulle synas). Deras infästning syns tyvärr inte i någon av bilderna, men de växer med enorm kraft.
Ser att de växer ordentligt, det är bra!
Förvånande är att ympen o snitten för dem har klarat sig medan de mycket mindre snitten inne i kronan har drabbats, som du också märkte. Är det kanske för att ympen/ympsnitten ligger mer luftigt o ljust än de längre ner i kronan där fukten håller sig kvar längre?!
Att förstå sig på svampars spridning är inte lätt (mycket spännande forskning också). Helt klart är att kräfta gillar skugga men också kan växa i sol. Den är förmodligen beroende av barköppningar, men dessa kan också vara mycket små och orsakade av temperaturer i barken. De gillar snabbväxande ved, men brukar hellre välja stresstillväxt som vattenskott än snabbväxande långskott, den väljer hellre stamskott än årsskott långt ute i kronan. Men den KAN slå sig ned nästan var som helst i våra lövträd.
Då satsar jag på mer gröngödsling de närmaste åren o mindre på beskärning mm tills kräftan lugnat sig. Är det mer i gröngödsling jag kan göra nu eller börjar det bli för sent på säsongen?
Du kan gräva upp och luckra nu, men vänta lite med att lägga kompost/kogödsel eller annan jordförbättrare till dess bladen gulnar elelr har fallit av. Nu är det för sent att så de ettåriga gröngödslingsväxterna, men lupiner kan man nog så precis som sker i naturen.
Det blir inte många äpplen kvar, Monilian tar många. Jag plockar bort varje dag men hittar hela tiden nya m angrepp. trist men vädret har helt klart varit på kräftans o Monilians sida i år.
Alice sägs vara känslig för fruktmögel också, hoppas de frukter som klarar sig är goda, annars måst ejga säga att detta är en besvärlig sort! (Jag planterade Alice för två år sedan för första gången så hon är lite ny för mig.)
Filippa: Krockade grenen m något kan jag förstå att de byter riktning, men hon gör lite lite spontant, liksom för att liva upp stämmningen o kronan ;-).
Jag tror det, att Filippan dansar.
Var lär du dig de olika äppelsorternas växtsätt o preferenser? Är det erfarenhetsmässigt el har du tips på bra litteratur?
Jag har en litteraturlista som deltagare på kurser får, den håller jag lite på och uppdaterar. Dock är det om äppelsorternas växtsätt inte så mycket skrivet utöver det lilla som finns i pomologier. Jag har lärt det mesta genom att lära om trädens biologi generellt och sedan ägna mycket tid att observera, jag åker till många träd årligen för att spana, beskär samma träd sedan snart 20 år, planterar och utbyter kunskaper med dem som arbetar med träd i större skala; trädodlare, andra utbildare, beskärare, arborister.
Har du tillfälle någon gång vore det kul om du lade ut bilder på uppbyggnadsbeskärning av unga träd, t.ex. en bildserie m beskrivande text. I litteraturen finns teckningar som visar, men det vore givande att se verkliga träd!
Bra idé och finns säkert på nätet, men välkommen också på kurs när vi gör det i praktiken!
Mia i trädgården
14-08-2012, 19:16
Tack för bra svar. Då skall jag fortsätta pyssla om mina träd m min nya kunskap!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|