ett minne från när jag hjälpte en kompis gräva ut för en damm. detta hände för c;a 20 år sedan. han hade en ordinär villatomt i ett litet samhälle och platsen för dammen var en ordinär platt gräsmatta,dammen beräknades till 100 m2.konturerna var utritade och grävningen påbörjades med vanliga spadar,om jag minns rätt var vi 6 grävare.det gick bra i början men efter halva dammen stötte vi på sten,tätt,tätt.grannen sa att det var rester efter en gammal lada.efter ett tag var det inte så mycket grävning längre utan mest langning av sten,runda fina.de bars utanför tomten där det fanns en äng. diskussion mellan oss blev det då det definitivt inte liknade en grundmur.2:dra dagen dök det upp lite bronsföremål längst ner i stenhögen och då förstod vi att det var ett gravröse vi höll på att flytta. kompisen ville inte bry sig utan fortsätta,en blev förbannad och åkte hem efter diskussion. facit blev att gravhögen försvann,dammen anlades och resterna av graven ligger nu under dammduk o vatten.huruvida fyndet var känt vet jag inte,troligen ej då tomten bebyggdes på 70-talet.det har legat en lada tidigare på tomten men var är det ingen som vet. själv har jag som minne ett svärds/dolkfäste i brons,vackert utsirat,bladet ligger kanske kvar under dammen. numera inser jag hur dumma vi var,givetvis skulle vi avbrutit och kontaktat museet,men kompisen ville ha en damm,gravhög eller inte. en liten tröst är att förmodligen var röset fördärvat redan på 70-talet då de planade ut tomten,men vem vet? Ulf
|