Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Stor trädgård
          Trädgårds Carina
          Inlägg 05-07-2012, 11:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 75 047

Jag saknar reportage och tips i tidningar m.m. om hur man kan göra med en STOR trädgård. Det finns hur mycket som helst skrivet om hur man ska planera en liten trädgård, radhustomt, balkong etc. men aldrig något om hur man smart fyller ut en stor trädgård. Något för tidningsskribenterna att tänka på.
          Nu har jag fått till det hyfsat bra i min 3300 kvm stora "hästhage" men det återstår en hel del.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          KRT
          Inlägg 23-07-2012, 13:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Jag har för mig att jag läste om ett par som hade en stor trädgård i kallare zon (tror det var typ småländska höglandet eller så, lite kallare än zon 1-2 i af smile.gif), och hur de hade organiserat sin trädgård. Tyvärr kommer jag inte alls ihåg när det var eller i vilken tidning, men någon annan vet säkert tummenupp.gif

Jag hade älskat att ha en så stor trädgård - men just nu (med småbarn och heltidsjobb) vet jag inte om jag hade rett ut det.... Vi har ca 600 kvm och det känns alldeles tillräckligt just nu smile.gif

Men OM jag hade haft stort hade jag absolut satsat på en stor vattensamling! Antingen en ordentligt anlagd damm, eller om det funnits möjlighet en grävd grop som sedan kan få bli en naturlig damm. Det man gräver upp kan man ju använda till att göra kullar eller liknande, speciellt om det är platt mark.
          Det är en annan sak jag hade gjort om jag haft plats - skapat höjder och sänkor. När jag var liten bodde min bästis i ett hus som låg i en slänt ner mot en bäck, det var visserligen en mardröm att klippa gräset, men hade en fantastisk möjlighet att skapa spännande rum och microzoner. Södersluttningen nere i en dalgång bredvid vattnet var perfekt för lite känsligare växter! Det var nog snarare zon 0 än 1 i större delen av deras trädgård.

Jag tror dock inte att man kan få "ordning" på en så stor trädgård på en gång, utan det är nog något som man måste låta växa fram. Kanske utgå från bostadshuset och sedan arbeta sig utåt? Ha klippta gräsmattor och ordnade rabatter närmast huset, och sedan - allteftersom man kommer längre från det kan man övergå mer åt det "vilda" och mer oorganiserade? Iaf är det så jag hade gjort smile.gif

Fast det första jag skulle gjort om jag haft plats - är att bygga ett STORT växthus wink.gif

Redigerat av KRT: 23-07-2012, 13:58

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-08-2025, 14:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon