Att kunna njuta av trädgården är väl A o O Blir trädgården ett måste -och glädjen försvinner kan man lika gärna lägga ner. Jag har ju en visnings trädgård - park- eller som jag helst vill kalla den en idé och inspirationsträdgård. Att experimentera tycker jag är roligt och att dela med mig av alla de misstag jag gjort!!!! I Sverige har vi många oskrivna lagar, tycker jag, och min uppgift är kanske till någon del, att slå hål på myter och att visa att det kan vara vackert även om det är ganska vildvuxet Det är ett stort jobb att ha en stor trädgård om den ska vara perfekt. Men varför ska den vara det? Kan det inte bara vara mysigt att gå ut i kvällningen och njuta av dofter och färger.
Jag har dock en bestämd tanke - av mina över 2000 mer eller mindre udda växter ska alla överleva. Så jag rensar nitiskt runt alla "godingar" och är skoningslös mot invasiva växter som äventyrar deras överlevnad. Så mycket åker ner i "diket", som i år har varit en sevärdhet, trots alla brännässlor, kirskål, snärjmåra m.fl..
Tycker att det är intressant att jag inte är ensam om att fundera på hur man ska sköta och anlägga en stor trädgård. Vad gäller anläggningen av densamma , kan jag bara säga att jag lärt mig otroligt mycket. Vi borde i alla fall kunna skriva en artikel tillsammans. Maila mig gärna era erfarenheter - så ska jag se om de går att sammanställa
Lavendelgarden.i.henset@telia.com Ha en fortsatt trevlig sommar Åsa
|