Hej!
Jag skulle behöva er hjälp med tips och inspiration. Är mycket tacksam om någon vill ta sig tid och ork att hjälpa mig fundera!
Jag har en stor granhäck (10 meter lång, 3-6 meter hög på sluttande tomt) som jag skulle vilja ersätta med något annat. Problemet med granhäcken är att den är för hög (skuggar nästan hela tomten), för bred och att den måste klippas varje år för att inte bli ännu högre. Jag planerar att hugga ner den, men vill ändå gärna ha något insyns- och vindskydd.
Insyns/vinskyddet behöver inte vara vare sig särskilt högt (1,5 meter räcker) eller helt tätt. Höjd ca 1,5-3 meter, helst inte alltför brett (men det är inte jätteviktigt), ska inte behöva beskäras varje år. Tomten sluttar, och allra helst skulle jag vilja ha ett skydd som kan vara någon meter högt längst upp på tomten, och tre meter längst ner. Jag vill helst komma undan så enkelt och billigt som möjligt ...

Jag bor i zon 3, uppe på en höjd med stenig, näringsfattig jord. Eftersom det växt gran på platsen länge så gissar jag att jorden nu är rätt sur. Kan någon häckväxt tänkas trivas i det? Antar att syrén inte är att tänka på? Kanske ett levande pilstaket?
Jag har även funderat på att bygga ett staket/plank/spaljé som kan täckas med klätterväxter. Tänker mig att det är lättare att förbättra jorden för 2-3 klätterväxter än för en hel häck. Men de staket och plank jag tittat på har sett rätt trista ut. Funderade på att bygga ett själv, men gissar att jag är en lite för ovan och otålig byggmästare för att det ska vara en bra idé. Men kanske en armeringsmatta som bara fästs i staketstolpar? För visst kan man klippa/såga till det i vilken höjd man vill? Då skulle jag ju kunna göra etage med olika höjd.