Hej Mia, Just det ja, den här ville jag gärna svara på också!
Ser bilderna på Filippan. Det är ett gulligt och gott växande träd, fullt av livskraft och hopp.
Filippa har ett brett växtsätt, som du säkert sett hos andra exemplar. Det har också en enastående förmåga att bära tyngd på grenar som så småningom blir helt horisontella. Segt virke i denna dam. Detta innebär dock att du måste planera för att stamma upp en hel del och dessutom prioritera uppåtväxande grenar i de du spar över stig och mur.
Spar lite lägre grenar där det fungerar att ha dem låga och vidsträckta, som blir ca 6 meter ut från stammen i vid förgrening. En assymetri i nedre kronan där den är högre vid stig och mur och lägre på andra ställen går utmärkt. Däremot funkar lite sämre att stamma upp superhögt överallt, eftersom Filippan inte blir så hög. Å andra sidan - hon går mycket frukt ändå så det räcker...
Om kräftan: Om de flesta av kräftsåren ser ut som det du visar i närbild skulle jag ha gott hopp. Trädet ser ut att segra, övervallningen är kraftigare än kräftans förmåga att öppna. Dessutom är Filippa ju inte så benägen att duka under av kräftan så jag skulle satsat på att hålla tillväxten fortsatt god, som du gör, med luckring, gröngödsling mm. Kräfta kan faktiskt ge upp, åtminstone i sorter som inte är så benägna och med ägare som vet hur man stärker trädets tillväxt. Fortsätt att satsa på att hålla jorden lycker och där du kan, gröngödslad så att tillväxten och livslusten (vitaliteten) fortsätter.
Om luftning: Det ser heller inte så trångt ut som jag befarade. Men jag förstår att du behöver stamma upp trädet, dvs kronan behöver börja högre upp. När den gör det blir det också luftigare. Det du planerar och har gjort i övrigt, dvs gallrat ut i markvegetationen, tror jag också har betydelse. Det blir en mindre fuktig och mindre gynnsam miljö för kräftan.
Själv skulle jag jag struntat i det som ser oordnat ut och bara satsat på uppstamning under ett par år. I alla fall av det jag kan se. För att kunna avgöra helt skulle jag behöva kliva upp i trädet och se om det finns strukturer som inte kommer att hålla om några decennier, dvs dåliga grenvinklar när trädet försökt satsa på flera toppar t ex.
Beskärningen behöver inte, om frukterna inte är pyttesmå, ha som syfte att gallra. Den kan under några år ha som syfte att undvika att behöva göra större snitt i framtiden. Att lyfta kronan och att få växtplatsen optimal för att trädet ska klara att mostså kräfta i stamsnitt.
Ett par av de lägst sittande grenarna ryker alltså. Noggranna snitt utanför grenkragarna vid stammen, kapa en bit ut först så att ingen fläkning uppstår. Bra japansk såg. Torr dag. Välj ett par som är grövst och som du vet måste bort i framtiden.
Är det minsta svårt att se grenkragarna, lägg snittet en halvmeter ut. Ser bedrövligt ut men gör så att grenkragen bullar ut lite och blir mer tydlig nästa eller nästnästa år.
Så skulle jag med dagens kunskap gjort i alla fall. Vem vet vad jag kommer att göra i framtiden... Kunskaperna om detta har sina begränsningar!
Redigerat av Cilla: 06-08-2012, 19:40
--------------------
|