Jag hade också sån finkornig och torr jord (det kanske inte din är). Jag grävde ner stora mängder av torvströ i marken ( vattnade bra på den) och jordförbättrade med kogödsel ett år och algomin ett annat. Det tog några år att få en bra struktur. Egengjord kompost tillförde jag efter hand. Jag har inte provat med täckbark, men har hört att det ger bra struktur i jorden. Jag tycker att du ska täcka med vanligt gräsklipp, ca 5 cm. Det är jättemycket näring i gräsklipp. Har du tillgång till löv, är det också mycket bra att blanda i jorden.
Att du får bra skörd på kålen tyder på att det inte är helt näringsfattigt. Jag tror att på ett par år, kan du ha fått upp en bra jord. Om det sedan är fuktigt i odlingen, så kommer maskar och andra nerbrytare, även om där inte är några nu.
Lycka till!
Kom på en sak till som jag gjorde för att förbättra. Jag grävde ner hushållskomposten direkt i landet under höstsäsongen. Dock djupt och inte för stora mängder i taget. Detta vet jag inte om det var så bra, men det förmultnade snabbt. Finfördelat.
|