Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Päron som blir svart och trillar av
          asali
          Inlägg 17-07-2012, 21:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 151
          Medlem nr: 30 105

Jag har vad jag tror är ett päronträd (nyss flyttat his så jag är inte säker) som har fått lite svartfläckiga blad och frukt-kart som blivit svart o trillat av.
          Nåt stort fel är de ju men exakt vad och kan jag göra nåt för att rädda trädet?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          masa
          Inlägg 07-08-2012, 10:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 568
          Medlem nr: 74 366

Om vi koncentreras oss frukten; blir karten lite extra runda i formen, svartnar och blir mjuka, är det troligen pärongallmygga. Om man skär upp en frukt medan den sitter på trädet eller strax efter att den har ramlat ned och hittar små vita larver, är saken klar. Larverna kryper ur karten och förpuppas i jorden, där kläcks de nästa vår och honorna lägger ägg under blomningen.

Ett sätt att bryta cykeln är att lägga t.ex. en pressening under trädet och samla upp karten och destruera dem.

Finns det gott om andra angripna päronträd i närheten, så hjälper det inte så mycket om man själv samlar in angripna kart.

Fläckar på blad kan ha många olika orsaker, t.ex. pärongallkvalster, päronskorv, päronrost

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-08-2025, 02:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon