Eftersom vi tvingades ta ner två STORA buskage med granar och tallar när vi flyttade in fick vi verkligen känna på detta med att växter faktiskt är ganska dyrt. Iaf om man vill ha perenner, buskar eller träd.
Det går sällan att göra som på TV där de planterar 10-15 stora fina perenner på en gång, det kostar en hel del.....
Jag vill tipsa om att kolla på plantskolornas höst-REA, där har jag köpt en del! Visserligen är det lite av ett vågspel, eftersom man inte vet hur länge de har stått i butik, men oftast kommer de (iaf perenner) fint ändå. Man kan hitta perenner som kostar 25-33% av ordinarie pris...
Jag har dessutom köpt mycket småplantor och liknande här från Odla, det tar det visserligen ett år eller två innan det blir något med dem - men det är ändå kortare tid än om man sår själv. Och jag måste säga att om de bara trivs så kan det gå riktigt fort. Jag förväntade mig inte att mina pytteplantor av julros skulle blomma första våren

Ett annat tips är att vara lite förutseende - om man ser att en granne ska bygga om/lägga sten eller liknande, kan man ju fråga om man får växterna (om de ändå ska ta bort dem).
Ett tredje tips är att byta ut efterhand - man behöver inte ha en färdig trädgård direkt! Man kan sätta billigare växter först, och byta ut dem efter hand mot dyrare eller mer exklusiva sorter.
Och naturligtvis kan man så perenner etc själv, eller byta med andra osv. som andra redan tipsat om....