Nu har det varit tillräckligt m uppehåll för att ta kompletterande bilder, här kommer de:
1) + 3 + 4) Stammen o förgreningen fr vänster,o fr höger sett fr när man står framför trädet o tittar
aliceVänster.JPG
aliceHöger.JPG Den bakre grenen har ett kraftigt kräftangrenn (som jag skrev om förrut). Förra året bryggympade jag den. Ympen tog men dog sedan pga kräftsmitta, så jag tog bort dem. Jag hade tänkt göra ett nytt försök i år enl din rekommendation, cilla, m filippa ymp o långt fr kräftangreppet, men jag har inte hunnit o såg att Alice började valla över så jag satsade på att öka tillväxen i hopp om övervallning. Övervallningen har börjat, men frågan är vem som vinner, Alice el kräftan. Den grenen vet jag inte om jag kan räkna med alltför länge till, vad tror du?
Kräftan fr vänster
aliceKräftaVänster.JPG Kräfta fr höger
aliceKräftaHöger.JPG 2) Bilder upp i kronan, inte helt lätt att få bra bilder, vårt objektiv är inte så vidvinklig. Hoppas du fattar något. ;-)
Alice mitt upp i kronan, förra årets ymp syns mitt i bilden, ympen syns bättre på bild längre ned.
aliceMitt.JPG Alice upp i kronen åt vänster
aliceKronanVänster.JPG Alice upp i kronan åt höger
aliceKronanHöger.JPG 5) Ympar som är tänkt som ny topp. När jag ärvde trädet hade det en massa grenar rakt upp. Vissa är kvar, vissa har jag försökt gallra, några ersattes m ymp. Svårt att få en bra bild på hela mittpartiet.
Toppymp satta våren 2011, rött snöre lagt på ympen för att visa . Väldigt bra tillväxt, är nu ca 1 m höga. Skall jag göra något m dessa nu?
aliceToppymp.JPG Flera ympställen finns i toppen på Alice. När jag skulle ympa hade jag bara rekommendationen "nära stammen o ljust", och så blev det. Vilka placeringar på ymp brukar du rekommendera? Några av ympen, bl a den på framsidan ganska långt ner som syns på annan bild, satte jag för jag tog bort en gren m kraftigt kräftangrepp länge ut på grenen.
6) Gamla snitt för att hålla ner tillväxten (som jag kanske ångrar nu? ;-)
Snitt på vänster sida
aliceSnittVänster.JPG Snitt på höger sida
aliceSnittHöger.JPG Tack så länge