Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kräft, skorv o grentorka hur prioritera, min stackars Filippa!
          Mia i trädgården
          Inlägg 20-07-2012, 13:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 341
          Medlem nr: 62 497

Min stackars Filippa har det lite tuft m sjukan i år... Kräfta har hon sedan tidigare (flera år) men i år ser jag att hon har fått skrov o grentorka. Dessutom står hon inträngd i ett hörn mellan en mur som är 1,2 m hög o lika hög lindhäck. så det är både trång, fuktigt o mörkt.

Jag har dock försökt mitt bästa att göra det lite gott för henne m gröngödning under hela kronan (honungsört), stödbevattning under våren/försommaren m.m. så tillväxten i år är minst 40 cm. Övervallningen av kräftangrepp är ganska bra, verkar som övervallningen är snabbare än kräftangreppet på några ställen, på andra ställen är kräftan snabbare. Angreppen är max 4 cm stora på mindre grenar (går delvis runt grenen på ett av grenarna som jag behöver ta bort pga krock m muren)

Jag behöver gallra de lägsta grenarna eftersom de nu vuxit så de krockar med både häcken resp muren.

Frågan är om jag skall göra det i år för att kronan skall bli luftigare för att motverka skorven, eller skall jag låta vara pga kräftan o låta trädet hinna komma ifatt kräftan? De nedersta grenarna måste bort någon gång, i år el nästa.

Vad rekommenderar ni? Vad skall jag prioritera?

Grentorkan har jag redan tagit bort, några små grenspetsar som jag beskar ner m ca 15 cm friskt ved.

Tips?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 12-08-2012, 21:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

ALICETRÄDET:

Hej Mia, bra bilder och mycket gott finns att säga om din trädvård!

Nu delger jag först några av mina tankar, sedan ska jag försöka svara på dina frågor också! :-)

L? = Lutning, inte så svår men om det är stor tyngd ovanför, t ex med horisontella grenar så bör man lätta dessa för att inte lutningen ska öka år från år. Bästa sättet att lätta träd i denna ålder brukar vara att prioritera uppåtriktade grenar och år från år ta bort några grenar som växer utåt och i nederkant av de uppåtriktade.
          Men så länge som kräftan har visst grepp som i denna individ, så kan man lätta genom att kartgallra frukten hårt där det tynger utåt i lutningens riktning.

K? = Är detta kräftangrepp, lätta och lite svårare? Det ser ut som att kräftan i trädet har velat ge sig på snittytor och små skador, t ex som här i grenbarkåsen mellan de två krongrenarna.

? = Stambasen. Den är man som trädtok alltid intresserad av att se. Du kan kika själv. Vik undan lupinerna och se hur det ser ut där.

KÖ = Kräftsår som trädet övervallar. Ganska stort sår om kräftan vinner, men trädet har ju gröngödslats väl och borde därför vinna!

T = Detta är årets tillväxt i den här kräftöppningen, och den är god. Sant att öppningen är stor och att kräftan fortfarande är aktiv, men grenen som växer ifrån sidan och ut (till vänster i bild) hjälper till med övervallningen. Jag skulle behållit full styrka i den, dvs inte reducerat den.

Sedan skulle jag inte ha bryggympat mer. Dels är det mycket svårt att få sådana att överleva i och nära ett kräftsår, och dels är det ytterligare ingrepp som kräftan gillar.

X = Det här är väl ett skkuggat och ganska fuktigt ställe i kronan ser det ut som. Jag skulle inte bekurit så myckt i år eftersom det är så enormt fuktigt och därmed ett bra år för kräftan, men jag skulle nog nupit bort blad här för att lufta lite. Dock, spendera inte så mycket tid med det - det viktigaste med att gröngödsla gör du redan. Hellre spendera tid på att utöka cirkeln en liten bit till i de riktningar det låter sig göras av praktiska skäl, och luckra ännu lite större yta för näringsupptaget.

Hjärta: Bra snitt. ett av flera bra snitt jag sett i dina bilder! Det är orättvist att du fått kräfta i denna, men tyvärr har jag lärt på senare tid att Alice ska vara en av de känsliga.

Y? = Är detta ympningen som ska försöka återställa förlorad topp?

Hjärta: Bra lagt snitt, ser ut att vara lagt i år. Övervallningen har inte startat, och med unga starkt kräftsmittade träd som detta skulle jag troligtvis inte beskurit alls utan fortsatt att satsa på gröngödsling och att utöka det luckrade området. Att trädet har tillväxt och kan vinna över kräftan är viktigare än att grenar som pekar inåt mm tas bort.

Hjärta men K = Bra lagt snitt, och ändå har kräftsvampen knackat på. Trädet ser ut att klara detta men att kräftan väljer just grenkragar och tidigare snitt säger något om att upphöra med beskärning under en tid. Jag har sett kräfta bli passiv i träd, och det har i stort sett alltid varit i träd som inte beskurits på en längre tid och/eller som gröngödslats.

Jag skulle litat på trädets egen förmåga att utveckla toppartier och inte gjort så mycket mer åt detta. I år skulle jag inte heller beskurit de ympar osm du lyckats med att sätta in. De kan beskäras senare utan att det blir stora snitt, och nu gäller att inte mata kräftan mer.

Den här typen av erfarenheter gör vi alla vid beskärning. Dvs vi lär oss hur träden svarar på vår beskärning, och på hur våra syften med beskärningen kunde fyllas med den beskärning vi gjorde.

Här ville man i ett hyfsat ungt, kanske 20-årigt äppelträd hålla ned det i höjd. Beskärningen var försiktig.

Så här blev trädets svar (just på den här bilden) och resultatet.

Blåa streck: Här växte två grenar som togs av.

Röda streck med R: det här är ett träd som inte vuxit till sin fulla höjd, och det "vet" det om. På två säsonger satsade det mer än det skulle gjort på dessa två uppåtriktade grenar. Trädet har störst nytta av bladen här och kan bäst utveckla grenar i yttre och övre kronan, och återställer därför "skadan" som det åsamkades genom att än mer utveckla toppar. (Detta oavsett om det är vattenskott eller lkångskott, som det troligen är här.)

T = Tyngd- och dragkrafter blir större utåt och nedåt, än vad trädet hade planerat för. Knäckriskerna blir tillfälligtvis lite högre.

HB = Det blir högre belastning på grenarnas infästning här.

Åtgärd: Ångra ingenting, det finns ingen som beskär sitt träd för att nå andra resultat än man önskat sig. Men lär om.

Alice växer ganska länge som ett topporienterat träd,
          och jag tror att det gör det till ett som är ganska bra för att göra lite smalare och dessutom med stort utrymme under kronan. Man kan beskära en hel del underst och ändå få ett träd med krona som bär mycket frukt, och därmed också få stort utrymme i trädgården. Med ett "Alice-tak" över, eftersom det är fråga om sorten Alice.

Du frågar:
          Flera ympställen finns i toppen på Alice. När jag skulle ympa hade jag bara rekommendationen "nära stammen o ljust", och så blev det. Vilka placeringar på ymp brukar du rekommendera? Några av ympen, bl a den på framsidan ganska långt ner som syns på annan bild, satte jag för jag tog bort en gren m kraftigt kräftangrepp länge ut på grenen.

Om man ska börja ympa så är nära stammen, högt i trädet och ljust en bra rekommendation. Men i det här trädet skulle jag inte "opererat" så mycket på några år, till dess att jag fått bukt med kräftan. Just i ympar tycker kräftan mycket om att vara.

Och som du ser så vill det här trädet så själv mycket gärna ha toppar, så det kommer att skapa detta alldeles själv. Håller de ympar du gjort och fått så bra fräs på kommer trädet att se till att de växer på ett bra sätt alldeles utan din hjälp.

Redigerat av Cilla: 12-08-2012, 22:53

--------------------

Citera

Inlägg i den här tråden
          Mia i trädgården   Kräft, skorv o grentorka hur prioritera   20-07-2012, 13:09
          Cilla   Och du är säker på att det är Filippa du har? Inte...   20-07-2012, 14:56
          Mia i trädgården   Jo, det är en Filippa,"bra gjort" att få...   20-07-2012, 19:52
          Bassam   Hej Det är lätt att vi bekämpar svamp sjukdomar: ...   20-07-2012, 20:23
          Cilla   Filippa som med afrofrisyr på stam - kul liknelse ...   20-07-2012, 21:00
          Mia i trädgården   Filippa 8 år Så, nu har vi lyckats både ta bilder ...   22-07-2012, 13:40
          Bassam   Hej Det är svårt att bekämpar men jag ska skicka...   22-07-2012, 20:28
          Mia i trädgården   Tack för ditt svar Bassam.   23-07-2012, 20:02
          Mia i trädgården   Jag puffar upp min fråga, nu när jag ser att du är...   06-08-2012, 12:52
          Cilla   Hej Mia, Just det ja, den här ville jag gärna svar...   06-08-2012, 19:20
          Cilla   Nu såg jag en bild på Aliceträdet. Vilken fantasti...   06-08-2012, 20:15
          Mia i trädgården   ÅHHHHHHHH, jag blir så lycklig av dina svar, och i...   07-08-2012, 11:34
          Bassam   Hej Varför överdriver problemet: Vi kan lösa pro...   07-08-2012, 18:01
          Mia i trädgården   Nu har det varit tillräckligt m uppehåll för att t...   12-08-2012, 10:16
          Mia i trädgården   Hej igen Gör ett nytt försök m att komplettera mit...   12-08-2012, 10:22
          Cilla   låter klokt m dina råd om Filippa o 2 olika symetr...   12-08-2012, 23:15
          Cilla   Jo förresten, om att återställa topp där någon ...   13-08-2012, 02:55
          Mia i trädgården   ;-), vilka fylliga svar! Hade jag inte vetat a...   13-08-2012, 18:22
          Cilla   Hej Mia, Bra om du har nytta av svaren. Jag driver...   14-08-2012, 10:29
          Bassam   Hej Svampen sporen läger i skadad delar, så det är...   13-08-2012, 21:09
          Mia i trädgården   Tack för bra svar. Då skall jag fortsätta pyssla o...   14-08-2012, 19:16

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 02:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon