|
Vi har bott här sen 2006 och då var mycket igenväxt, men jag har lyckats rensa fram otroligt mycket. Nån gång troligen på 50-talet har en trädgårdsmästare bott här, så tomten har egentligen en mycket bra grund med många fina träd och buskar, det var bara att rensa fram och putsa upp.
Mycket växter har jag delat för att få fler, andra fått av vänner som delat sina. Pelagoner tar jag alltid sticklingar från, eller sparar inne. Sen byter jag plantor med vänner, fått alla mina tomater och chilis i år mot lite sättpotatis tex.
En del har jag dock köpt. I år fick jag en mindre summa pengar lite oväntat så då bestämde jag att det skulle gå till trädgården så just i år har växtkontot skjutit i höjden, så jag passat på att anlägga en stor ny rabatt och snygga till i en slänt ochäntligen skaffat druvor.
I går var jag och grävde upp purpurklätt hos en vän som hade väldigt många. Har en hel del irisar som jag hittade i SKOGEN...en bit från oss, de ska erkännas jag tog dem utan lov...eller inte alla finns gott om dem kvar, så de behövde nog delas...
Men mycket får liksom vänt eftersom det kostar för mycket att köpa och det inte heller finns i vännernas trädgård allt man vill ha.
Perennfrö är jag dock dålig på, vore kul med en lite större artikel om det på odla, när och hur man ska så olika perenner. Jag har börjat försöka läsa på lite här och där.
Helén
--------------------
Helén Zon 2, utanför Stockholm
|