;-), vilka fylliga svar! Hade jag inte vetat att jobbar med trädfrågor hade jag kunnat gissa på lärare/pedagog, så pedagogiska och utförliga dina svar är, med en uppmuntande och positiv ton! Då vågar man som "elev" fråga o testa sina kunskaper! Jag gillar hjärtanen på snitten!
Alice: Är det kräftangrepp du tänker på att jag skall titta efter på stambasen? Det fanns 2 håligheter i barken som jag inte sett förrut/förra året. De har jämna kanter, så det såg inte riktigt ut som kräftangrepp när det blir frasiga kanter. Gråsuggorna gillade att mysa där, fast nu fick de flytta. Jag får hålla ögonen på dem o kan försöka hålla bort lupinerna lite så det blir mindre fuktigt nära stammen.
Ympen du markerade är inte de som ligger högst, utan de som är i bild m lakan bakom ( så de skulle synas). Deras infästning syns tyvärr inte i någon av bilderna, men de växer med enorm kraft. Jag väntar m att ympa mer, nu har jag fått in de ymp jag velat ha. De är från ett träd i närheten m supergoda äpplen, o där det finns risk att de tar bort trädet. Så jag ville få in det i mina träd innan det var för sent. Förvånande är att ympen o snitten för dem har klarat sig medan de mycket mindre snitten inne i kronan har drabbats, som du också märkte. Är det kanske för att ympen/ympsnitten ligger mer luftigt o ljust än de längre ner i kronan där fukten håller sig kvar längre?!
Då satsar jag på mer gröngödsling de närmaste åren o mindre på beskärning mm tills kräftan lugnat sig. Är det mer i gröngödsling jag kan göra nu eller börjar det bli för sent på säsongen? Det blir inte många äpplen kvar, Monilian tar många. Jag plockar bort varje dag men hittar hela tiden nya m angrepp. trist men vädret har helt klart varit på kräftans o Monilians sida i år.
Filppa: Tack för tipsen, då satsar jag på att höja kronen på ett liknande sätt. Då följer hon "normen" m att ha lite space mellan våningarna med grenar, och ha dem stjärnformade runt stammen. Din beskrivning passar perfekt. Kul att de olika träden har sina egenheter, liksom hennes knixiga sätt att böja en gren 90-180 grader utan anledning och fortsätta växa. Krockade grenen m något kan jag förstå att de byter riktning, men hon gör lite lite spontant, liksom för att liva upp stämmningen o kronan ;-).
Urskålningen rättar till sig mha ympen som är på gång, skall bli spännand eatt följa.
Var lär du dig de olika äppelsorternas växtsätt o preferenser? Är det erfarenhetsmässigt el har du tips på bra litteratur?
Har du tillfälle någon gång vore det kul om du lade ut bilder på uppbyggnadsbeskärning av unga träd, t.ex. en bildserie m beskrivande text. I litteraturen finns teckningar som visar, men det vore givande att se verkliga träd!
Tack igen!