Tack ska ni ha för tacken :-)!
CillaM - du ser säkert vad som är rotskott och frösådder, och det finns säkert förklaring. Att surkörsbär skulle skjuta mer rotskott visste jag inte men kan vara möjligt. Kanske för att de oftare står på egen rot och inte på Prunus avium? Vad tror ni andra?
HelénE - behåll något av rotskotten på plommonen om något skott står så att du kan ha ett litet träd eller buske där. Det blir ofta mycket goda körsbärsplommon på dem. Lite mindre än kulturplommon, tar lite tid att få fram, men ujanimej när de kommer! Supergoda. Liksom söta surkörsbär - bara att lägga direkt i frysen och sedan ta fram och ha dem mer eller mindre som om man aldrig fryst dem. Till snabbgjord kompott som blir som färsk, eller lägga i grytor i slutet av kokning.
Träden blir fina också, eller buskagen om man hellre vill ha det. Träden får blanka hästkastanjfärgade stammar, blir ofta inte högre än 3 meter. Stabbiga och små stadiga träd, kan växa i nästan vad som helst.

Frukten ofta röd/rödviolett, men kan också ha andra färger

Så här ser många körsbärsplommonträd ut som jag känner. Små, bestämda och med lite egna knyckar. Bestämda träd som vreser till med en och annan torn också.

Blomfärgen kan variera något, här i Sveroige har jag nog mest sett helt kritvita blommor. Och som alla andra plommonträd är blommen sällan så framträdande.

Det är alltså dessa som dyker upp som små rotskott när man har ett plommonträd som håller på att ge med sig, eller som man beskär hårt eller sågar ned.