Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ringbarka körsbärsträd, Varför kan man inte göra det höst?
          CillaM
          Inlägg 18-08-2012, 16:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Att man helst ska ringbarka på våren vet jag, men varför kan man inte lika gärna göra det på hösten?

Jag har ett vildkörsbär som är ganska så invasivt med sina rötter som skjuter upp överallt. Det är vackert när det blommar och det är vackert med frukt men... ja.. Och jo, jag gillar trädet enormt mycket och det tar verkligen emot att ta bort den där barriären som hittills hindrat grannarna att stirra rätt in till mig men det är lika bra att ta det när jag kan hantera trädets storlek.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 18-08-2012, 22:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Tack ska ni ha för tacken :-)!

CillaM - du ser säkert vad som är rotskott och frösådder, och det finns säkert förklaring. Att surkörsbär skulle skjuta mer rotskott visste jag inte men kan vara möjligt. Kanske för att de oftare står på egen rot och inte på Prunus avium? Vad tror ni andra?

HelénE - behåll något av rotskotten på plommonen om något skott står så att du kan ha ett litet träd eller buske där. Det blir ofta mycket goda körsbärsplommon på dem. Lite mindre än kulturplommon, tar lite tid att få fram, men ujanimej när de kommer! Supergoda. Liksom söta surkörsbär - bara att lägga direkt i frysen och sedan ta fram och ha dem mer eller mindre som om man aldrig fryst dem. Till snabbgjord kompott som blir som färsk, eller lägga i grytor i slutet av kokning.

Träden blir fina också, eller buskagen om man hellre vill ha det. Träden får blanka hästkastanjfärgade stammar, blir ofta inte högre än 3 meter. Stabbiga och små stadiga träd, kan växa i nästan vad som helst.

Frukten ofta röd/rödviolett, men kan också ha andra färger

Så här ser många körsbärsplommonträd ut som jag känner. Små, bestämda och med lite egna knyckar. Bestämda träd som vreser till med en och annan torn också.

Blomfärgen kan variera något, här i Sveroige har jag nog mest sett helt kritvita blommor. Och som alla andra plommonträd är blommen sällan så framträdande.

Det är alltså dessa som dyker upp som små rotskott när man har ett plommonträd som håller på att ge med sig, eller som man beskär hårt eller sågar ned.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-08-2012, 22:39
          Länk hit: #3

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Cilla @ 18-08-2012, 23:31) *
          CillaM - du ser säkert vad som är rotskott och frösådder, och det finns säkert förklaring. Att surkörsbär skulle skjuta mer rotskott visste jag inte men kan vara möjligt. Kanske för att de oftare står på egen rot och inte på Prunus avium? Vad tror ni andra?

Surkörsbär är ju en helt egen art, och de är helt enkelt sådana att de skjuter rotskott. Jag har ingen större erfarenhet men har läst det, exempelvis här: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/prunu/pruncer.html

För övrigt undrar jag om det inte är ett körsbärsplommon jag har växande uppe i ett snår på ett berg, den liknar mycket det vitblommande på bilden. Aldrig någon frukt, det verkar inte vara självpollinerande.

Citera
          Cilla
          Inlägg 18-08-2012, 22:54
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

CITAT (Huggorm @ 18-08-2012, 23:39) *
          Surkörsbär är ju en helt egen art, och de är helt enkelt sådana att de skjuter rotskott. Jag har ingen större erfarenhet men har läst det, exempelvis här: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/prunu/pruncer.html

För övrigt undrar jag om det inte är ett körsbärsplommon jag har växande uppe i ett snår på ett berg, den liknar mycket det vitblommande på bilden. Aldrig någon frukt, det verkar inte vara självpollinerande.

Aha! Begreppsförvirring. Virtuella floran håller sig strikt till arten medan vi som håller på med frukt gör stor skillnad på sorter - klarbär och moreller t ex. http://www.ebeplant.se/korsbar.htm

Och om man köper en sort av surkörsbär tror jag att den också kan vara ympad på Prunus avium. Kanske är CillaMs träd inte ympar på Prunus avium, som sällan ger rotskott, utan är rotäkta med en sort som gör det.

Mina egna skuggmoreller (ett surkörsbär) är frösådder som inte ger rotskott alls.

här en intressant artikel om körsbärsplommon och andra plommon!
          http://taffel.se/artiklar/skanska-plommonmysterier

--------------------

Citera

Inlägg i den här tråden
          CillaM   Ringbarka körsbärsträd   18-08-2012, 16:35
          Mia i trädgården   Detta är kanske inte ett svar på din fråga, utan m...   18-08-2012, 17:36
          CillaM   Ja precis så tänkte jag också när jag funderade på...   18-08-2012, 18:10
          Mia i trädgården   Jag tänkte samma sak, att det blir kul att se vad ...   18-08-2012, 18:15
          Huggorm   Det tar ju hur som helst minst ett år innan trädet...   18-08-2012, 18:27
          Cilla   Tack för förtroendet! Det har ingen större bet...   18-08-2012, 18:57
          CillaM   Och tack för svar! Grundligt genom gånget och ...   18-08-2012, 19:20
          Huggorm   Sötkörsbär brukar inte skjuta rotskott, men det gö...   18-08-2012, 19:40
          CillaM   Ja Huggorm, det är mycket möjligt att det är ett s...   18-08-2012, 19:50
          HelénE   Tack Cilla för den utförliga beskrivningen. :brav...   18-08-2012, 20:24
          HelénE   Jag har faktiskt tänkt att se om jag kan få upp nå...   18-08-2012, 22:57
          Huggorm   För skojs skull kan du dra upp några små och se om...   18-08-2012, 22:59
          Cilla   de som du beskriver som större skull jag ha ringba...   18-08-2012, 23:10
          HelénE   de som du beskriver som större skull jag ha ringba...   18-08-2012, 23:20
          jaj-51   Att man helst ska ringbarka på våren vet jag, men ...   19-08-2012, 05:07
          Mia i trädgården   Jag flikar in en kort fråga... varför lägger man s...   19-08-2012, 07:54

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 11:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon