Visst ska barnlösa få hjälp, men samtidigt måste kostnaderna begränsas. Det är grymt, men det finns inte resurser till hur mycket hjälp som helst för varje par. Jag tror jag hört att åldersgränsen för kvinnor är ganska låg, ca 35 om jag minns rätt. (Kanske är detta olika i olika landsting) Det känns väl hårt idag när många bildar familj och får första barnen i 40-årsåldern. Adoption, som Huggorm föreslår, låter väldigt klokt, men vissa människor kan inte tänka sig något annat än "egna" barn och det är väl tuffa tester, som Cacki säger. Adoption är heller knappast ett alternativ för mindre bemedlade. Det kostar ju skjortan! Kanske staten skulle subventionera med samma summa som fertilitetshjälp skulle kostat samhället? Jag är inte så insatt i detta, men tror inte att det finns ekonomisk hjälp för adoption.
De som har pengar kan ju fortsätta med egna bekostade försök i evigheter efter att samhällsbekostade försök upphört. Åldersgräns måste absolut finnas, men var man ska sätta denna är en svår fråga. Absolut inte över normal fertil ålder! Jag tycker det är hemskt när man läser om kvinnor på både 60 och 70 som fött barn. Att de som inte lyckas bli gravida på normalt sätt skulle vara olämpliga, naturligt utgallrade, är rent nonsens, men när det gäller just åldern har naturen rätt!
|