Först och främst, det är olika från landsting till landsting huruvida man får kostnadfri hjälp med t ex ivf. Och samma sak med ålderssgränsen och hur många försök man får. Man kan även bekosta själv, beroende på hur mycket hjälp man behöver och var i Sverige, ca 20.000 kostar det PER FÖRSÖK! Vid en "vanlig" befruktning, hur många lyckas på första....?
Visst bör akuktsjukvård gå före men i hur är det då med de som är sjuka pga alkohol, rökning och inte minst fetma? De där bukoperationerna som görs överallt, de lär nog kosta landstingen en del.
Om adoption har jag för mig att kostnaderna ligger kring 300.000:- och kontrollerna är rigorösa. Man bör alltså var lite mer välställd för att klara både det ekonomiska och genomgången.
Att folk vill och kan adoptera är beundransvärt men driften att få bära ett eget barn är för många oerhört stor, adoption är ett sista val.
Det här med att om naturen sätter stopp så var det inte meningen, man sållas bort av naturen eller gud för man skulle i alla fall ha blivit en dålig förälder... Det resonemanget är så otroligt grymt! Ställ det resonemanget mot en knarkare eller ej nykter alkoholist som blir gravid...
Just ja, en ska till vad gäller det där med "lämplighet"!
Om man råkat ut för en olycka då så att man inte kan bli gravid på naturlig väg utan endast med hjälp, hur resonerar man då? Är det gud eller naturen igen som då fixat till det så man inte ska kunna få barn pga lämplighet?
Hjortronsylt, jag tror att hos många män är den driften lika stark, att man vill ha sitt eget kött och blod.
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|