CITAT (Anma @ 19-08-2012, 18:29)

Jag med personlig erfarenhet tycker att man ska ha rätt till hjälp men inte till vilket pris som helst. Själv bodde jag i ett landsting där tre provrörsförsök var gratis. Under tiden i kön ändrades det till två försök. Det var grymt. Men vid andra försöket blev jag överstimulerad och fick därför ytterligare ett försök gratis. Under tiden började jag plugga och ju längre tiden gick desto säkrare blev jag på att tacka nej till det sista försöket. Visst saknar jag egna barn men jag ångrar inte mitt beslut.
Jag tycker att minst tre försök bör varje par få inom landstingets regi. Ännu fler äggplock om det är så att de inte blir befruktade. Förutsatt att de blir det inom rimlig tid. Ett försöka ska anses fullbordad först när ett befruktat ägg återinförts.
Det finns kommuner där man inte tillåts sterilisera sig för att de vill ha fler födslar. Det är sjukt det med. Om man ska skaffa barn eller inte ska inte hänga ihop med i vilken kommun man råkar bo i.
Men sånt kan ju inte en kommun bestämma så det måste du ha missuppfattat.
Jag tycker absolut att barnlösa ska ha rätt till hjälp om de så önskar. Dessutom tycker jag att det ska vara samma regler i alla landsting. Det behövs såklart en gräns men var den ska dras kan jag inte uttala mig om. Adoption är för många inte ett alternativ.