Så har det hänt igen, en ung kvinna död i singelolycka, kört av vägen av okänd anledning. Det var en i raden av liknande olyckor som inträffat i länet sedan i våras, en del med dödlig utgång. Jag kan inte låta bli att undra om anledningen till många av dom här tragedierna beror på olämpligt användande av mobiltelefon? Och om man överhuvudtaget kollar vid en utredning om föraren använt mobil vid olyckstillfället. Tyvärr tycker ju dom styrande i det här landet att det är helt ok att vingla omkring på vägen medan man talar och sms:ar, vilket jag tycker är ofattbart. Min syster fick men för livet sedan hon blivit påkörd i en rondell av en tjej som talade i mobilen, vilket hon faktiskt erkände direkt att hon gjort. Själv råkade jag höra ett samtal en gång mellan ett par där även hon kört in i framförvarande och mannen rådde henne till att inte tala om att hon snackat i mobilen! Häromdagen trodde jag att jag fått ett rattfyllo framför mig då bilen sånär hade krockat med en mötande. Vid ett trafikljus kom jag upp jämsides och jag behöver väl knappast säga vad den föraren höll på med. Kommer ihåg den tiden då man kunde läsa på en skylt i bussen att det var förbjudet att tala med busschauffören under färd. Man var tydligen klokare förr!
|