CITAT (johan1983 @ 20-08-2012, 09:05)

Vad finns det annars för alternativ än att plantera det som kronträd?
Jag måste googla om vad spaljering är
Hej Johan!
Roligt om du samlar info om plommonsorter och meddelar här... Finns alltid mer att lära.
Din fråga om varför gula plommon anses finare tror jag inte det finns några faktamässiga svar på, annat än att vissa pomologer antagligen ansett det och beskrivit dem så. Den troligtvis vanligaste gula plommonsorten Allmänt gulplommon är visserligen uppskattat för sin smak, men har inte beskrivits som det mest delikata plommonet. Så man kan nog ta det där med gula plommon som finare med en nypa salt.
Spaljering kan göras på många olika sätt men innebär att man beskär ett träd som tvådimensionellt. Ofta ställer man det mot en vägg eller liknande men man kan också ha en spaljé fristående, som t ex häck, berså eller bara mitt i trädgården. Med plommon är det vanligast att man antingen väljer "fri form" eller solfjäderform när man beskär och väljer vilka grenar man ska ha kvar i den tvådimensionella, "platta" formen. I England och varmare länder spaljerar och styr man plommon i många olika former, men då har man också ett klimat som gör att tillväxten är högre och beskärning lättare låter sig göras.