CITAT (Pappa Piraten @ 25-08-2012, 13:57)

Så menade jag inte. Att slumpen är med på ett hörn behöver ju inte enbart betyda att antingen blir man med barn eller inte. Slumpen har väl även en del att säga till om vad gäller, kön, ögonfärg o hårfärg till exempel.
Nej, ögonfärg, kön etc. är inte slumpen. Okej, om vi utgår från kvant och partikelfysik, så kan du i princip säga att allting är slumpen, eftersom en pytteliten partikel tar inte en bestämd väg, utan alla möjliga vägar samtidigt. Så delvis har du rätt.
Antar dock att det inte var detta du syftade på, och menar därför att du resonerar helt fel, eftersom kön, hårfärg med mera hos en enskild individ kan härledas och bestämmas utifrån föräldrarnas egenskaper och handlingar. Att det aldrig blir 100% korrekt beror på att du aldrig kollar på alla biljontals möjligheter som existerar, och även om du gör det, så kommer man till sist så långt ner på partikelnivå, där man faktiskt kan kartlägga att det är "slumpen" Men på stora föremål kan man i princip beräkna utfallet korrekt till nära 100% ändå, även om allting egentligen är slumpen.
Var vänlig och definiera begreppet slump för vidare diskussion, annars känner jag att jag är klar här.