Jag testade metoden under april-juni, men inte märkte jag någon effekt...jag var ute ca 12 kvällar och samlade in ca 100 mördarsniglar varje gång, klippte isär dem, lät dem bada i nematodsoppan en stund, innan jag lade tillbaka dem. Man ska väl hålla på längre tid. Emellertid tror jag att jag gjorde ett fel. På nematodpaketet står det att nematoderna är känsliga för sol och uttorkning, och jag som lade snigelresterna mitt på gräsmattan...nematoderna kanske inte överlever den starka solen. Man ska nog skydda snigelresterna man lägger ut. T ex genom att lägga dem under en plankbit som har stenar i varje hörn, så sniglarna kommer in och kan äta. Jag använde inte hela nematodpaketet på en gång, jag köpte det minsta paketet och använde ett par teskedar varje gång, det borde räcka när man bara löser upp det i en liten mängd vatten där man lägger sniglarna, ett paket innehålle ju 12 miljoner nematoder. Den som får metoden att lyckas kan väl berätta detaljerat hur han/hon gått tillväga, vi får lära av varandra!
|