carusogugge
16-06-2012, 23:40
Jag håller med den s.k. norska metoden mot mördarsniglar på vårt koloniområde. Undrar om någon annan testat den? Vore intressant att få höra hur det gått. Känner du inte till den metoden, läs här:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3100518.ece
mamamaggan
17-06-2012, 08:57
Har provat den här metoden med gott resultat. Använde nematoder för två somrar sedan och ser inte längre några sniglar som tar sig in på vårat område.
Sniglarna håller till på ett grönområde strax utanför vårat bostadsrättsförenings område. De kom in till oss och tog sig längre och längre in på området.
Använde nematoder på grönområdet , egentligen en gammal vildvuxen trädgård . Jag samlade inte in dem utan hällde ut vattnet med nematoderna direkt på de största samlingarna av sniglar efter att först ha dödat en del genom att krossa dem.
Har inte kollat grönområdet i år , ska göra det och finns det många kvar där så får det bli mer nematoder , men ser som sagt inte till några inne på vårat område.
carusogugge
17-06-2012, 19:20
Tackar för svaret, det verkar ju lovande. Förstår inte varför inte den här metoden är mer omtalad när den ska ge så bra resultat. Själv går jag med en hink med nematodsoppan och samlar in alla mördarsniglar jag hittar, sedan tar jag upp några i taget med en skopa och klipper isär dem och lägger i en annan hink. Sedan går jag med den hinken och pytsar ut snigeldelarna på lämpliga ställen. Får se senare i sommar om det minskar, det har ju varit regnigt och trivsamt för mördarsniglarna så här långt i år...
Vore intressant att höra hur det gått för dig senare i sommar!
joelhansson
05-07-2012, 20:33
Ja det vore väldigt intressant!
Själv plockar jag sniglar på vår tomt, får ihop en 2-300 sniglar vissa kvällar. Förra veckan totalt 1470 sniglar, det verkar som de gillar fukten
Jag och mina närmsta grannar har "nematodat" i år. Vet dock inte utfallet ännu.
Vi körde ett race strax före midsommar och sen två till, efter ca 4 veckor. Vi ska köra iaf 2 år till.
Mina grannar brukar klippa sina sniglar, men jag tycker att det är så äckligt med snigel-inälvor överallt, så jag brukar plocka dem, levande, i hundbajspåsar istället och lägga i frysen.
Så icke i år, eftersom "nematod-metoden" innebär att sniglarna ska lämnas kvar (levande och döda) så jag har nästan inte plockat alls i år, och har haft extremt mycket sniglar !
Ikväll stod jag inte ut längre (de kryper t.o.m in gm ytterdörren !), så jag gjorde faktiskt ett ryck och plockade de sniglar (levande) som jag fann. Fick ihop 5 hundbajspåsar med drygt 500 sniglar i varje !! 2500 st !!!
Förhoppningsvis funkar nematoderna, men det tar nog några år eller så innan man ser det ! Och förhoppningsvis har jag inte sabbat nåt med kvällens ryck ...
Jag skulle gärna också testa nematoder, men jag är lite orolig för effekterna. Är det absolut säkert att dessa nematoder inte sprider sig till andra djur eller mina barn. Vill inte utrota andra djur och rubba ekosystemet igen... Har det skett någon ordentlig forskning?
Jag har använt "Snigelfritt", de blågröna kulorna. Förra året fungerade det riktigt bra. I år är sniglarna för många... Jag lägger kulorna i burkar med lock som jag skurit upp en öppning i sidan. Burkarna lägger jag sedan i burkar och i rabbater. Sniglarna kryper in o äter och sedan ut igen. Snigelmedlet räcker längre och äts inte upp av fukten på marken. I år har jag dock något annat djur som släpar ut brukarna på gräsmattan och tömmer dem. Skator kanske...Måste komma på någon annan mer hållbar lösning för burkarna så de inte blir flyttbara.
mamamaggan
28-07-2012, 20:43
Förstår inte riktigt ditt resonemang angående nematoder när du använder Snigelfritt , ett gift ?
Snigelfritt tar alla sniglar , och även kanske andra djur . Har du t ex sett om de fåglar du misstänker har ätit av Snigelfritt har dött ?
mollys_matte
16-08-2012, 15:25
Jag är nyfiken att höra hur det gått med den norska metoden.
Hur går ni tillväga?
Vi funderar på att prova här i grannskapet!
carusogugge
25-08-2012, 21:54
Jag testade metoden under april-juni, men inte märkte jag någon effekt...jag var ute ca 12 kvällar och samlade in ca 100 mördarsniglar varje gång, klippte isär dem, lät dem bada i nematodsoppan en stund, innan jag lade tillbaka dem. Man ska väl hålla på längre tid. Emellertid tror jag att jag gjorde ett fel. På nematodpaketet står det att nematoderna är känsliga för sol och uttorkning, och jag som lade snigelresterna mitt på gräsmattan...nematoderna kanske inte överlever den starka solen.
Man ska nog skydda snigelresterna man lägger ut. T ex genom att lägga dem under en plankbit som har stenar i varje hörn, så sniglarna kommer in och kan äta.
Jag använde inte hela nematodpaketet på en gång, jag köpte det minsta paketet och använde ett par teskedar varje gång, det borde räcka när man bara löser upp det i en liten mängd vatten där man lägger sniglarna, ett paket innehålle ju 12 miljoner nematoder.
Den som får metoden att lyckas kan väl berätta detaljerat hur han/hon gått tillväga, vi får lära av varandra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.