CITAT (Mia i trädgården @ 29-08-2012, 20:37)

Nu blev jag nyfiken kring att du använder FÄRSK gödsel på hösten. Några av mina gissningar, är det något av dessa som stämmer? Är det för att det:
1) hinner brännas på plats under vintern och därför "ok" att använda? (för annars är väl brunnen gödsel det som rekommenderas för att inte kväve skall stjälas fr marken/växten ?)
2) Färskgödsel innehåller något "gottigare" än brunnen gödsel?
3) Färsk gödsel är billigare än brunnen?
Nyfikna Mia som flikar in en fråga.
Bra gissningar!
jag använder färsk gödsel, gärna med mest kogödsel och uppblandad med halm i områden där
- jag skulle vilja ta bort grässvålen men där det inte fungerar av praktiska skäl, t ex i parker. Färsk gödsel utlagd på hösten stör gräset men inte så att det hela nästa säsong gör gräsmattan obrukbar
- där det behövs en riktig "boost", t ex vid jordtrötthet och där jag vill plantera nya träd av samma sort så småningom, eller där äldre träd har låg tillväxt. Färsk gödsel som brinner under snön på vintern ger mikrolivet i jorden en lång säsong
I lite större kvantiteter är färsk gödsel billigt som material men hanteringen gör den minst lika dyr som brunnen köpegödsel som finns på säck mm. I parkmark har jag lagt ut den manuellt eftersom det minskar markpackning